Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Re: Thema januari 2023 - Leestafel duikt de LITERATUUR in

Lees meer
3 jaren 6 maanden geleden #104083 door dettie
De parel

John Steinbeck

Het zoontje van Kino, een arme parelvisser in Mexico, wordt gebeten door een schorpioen. Hij en zijn vrouw Juana hebben geen geld voor de dokter, maar Kino duikt een parel op, zo groot dat deze vondst hun leven voorgoed zal veranderen. Al snel wordt in het dorp en daarbuiten bekend dat ze plotseling rijk zijn.

Het gezin strijdt tegen vooroordelen, jaloezie, dieven en bedrog. Ze beginnen te vermoeden dat de parel hun geen geluk zal brengen.

Als Juana op een avond besluit de parel terug in zee te gooien, loopt alles uit de hand. Hun leven verandert inderdaad, maar heel anders dan ze hadden gehoopt…

John Ernst Steinbeck (1902 - 1968) was een Amerikaans auteur die in 1962 de Nobelprijs voor Literatuur won. In de loop van zijn carrière schreef Steinbeck zevenentwintig boeken: zestien romans, zes non-fictieboeken en vijf bundels met korte verhalen.

ISBN 9789025310905 | Paperback | 112 pagina's | Athenaeum | 26 november 2019

Vertaald door Ellegonda Duranda Veltman-Boissevain

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 6 maanden geleden #104084 door dettie
Citaat van de dag

Een zonnige ochtend is een tijd van stille vreugde. Wanneer de glinsterende dauw op het onkruid zit, bevat elk blad een juweel dat prachtig is, zo niet waardevol. Dit is niet de tijd voor gehaast of drukte. Gedachtes zijn in de ochtend langzaam en diep en glanzen als goud.

John Steinbeck (1902-1968)

Amerikaans auteur en Nobelprijswinnaar literatuur (1962)

Lees meer
3 jaren 6 maanden geleden #104086 door dettie
Ik vond dit op internet:

Literatuur, ook letterkunde, schone letteren of kortweg letteren, is de verzamelde schriftelijke neerslag van een land of van een periode, voor zover het geschriften betreft die hun waarde ontlenen aan veronderstelde vormschoonheid of emotioneel effect.

-

Lees meer
3 jaren 6 maanden geleden #104096 door marjo
'aan veronderstelde vormschoonheid of emotioneel effect'.

Daar kan je alle kanten mee uit. Maar dat is dan ook het probleem bij de benaming literatuur. Iedereen snapt wel dat een boeketromannetje daar niet onder valt, maar waar de grens dan ligt is heel moeilijk te zeggen., En volgens mij ook nogal subjectief.

En dan gaat het nog niet eens over jeugdboeken.

Lees meer
3 jaren 6 maanden geleden #104100 door dettie
Ik ga deze hele maand definities en uitspraken over literatuur plaatsen bij Citaat van de dag.

Ergens daar tussenin zit de gulden middenweg.

Dettie

3 jaren 6 maanden geleden #104101 door
De grenzen zijn vaak moeilijk te trekken. Ik wil het nog niet hebben over literaire thrillers.

Misschien is de uitspraak: "Ik weet wat het is, wanneer ik het zie" ook hier van toepassing.

Tijd voor maken pagina: 0.444 seconden