Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

4 jaren 9 maanden geleden #99531 door
Past het boek van vandaag eigenlijk wel in het thema?

Ik heb de indruk dat de ondertitel De kleine Russische bibliotheek gewoon de naam van de serie is waarin dit boek is verschenen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99533 door dettie
Ik had in het eerste bericht bij dit thema al gezegd dat ik ook gebruik zou maken van de Russische bibliotheek, Afrikaanse etc.

Dettie

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99539 door marjo
'Ik vind uiteindelijk altijd wel iets van m'n gading'...daar begonnen we mee, als reactie op het citaat dat het boek dat je wil lezen net uitgeleend is...

4 jaren 9 maanden geleden #99540 door
Sorry, dat heb ik dan over het hoofd gezien. Of gewoon niet aan gedacht, omdat ik alleen heb gekeken naar wat er boven het boek stond en ik er niet op gelet heb wat er aan het begin geschreven is.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99541 door dettie
De dubbelganger

De kleine Russische bibliotheek

Fjodor Dostojevski

Goljadkin is een sociaal onhandige jonge man die zijn leven ziet ontsporen wanneer plotseling zijn exacte evenbeeld opduikt. Zijn dubbelganger werkt op hetzelfde departement als hij, maar blijkt veel beter te liggen bij de andere ambtenaren. Hoe sympathiek deze nieuwkomer aanvankelijk ook lijkt, Goljadkins zielsverwant is hij niet: door zijn obsessie en jaloezie stevent Goljadkin af op een totale mislukking.

In De dubbelganger bundelt Dostojevski al zijn psychologisch vernuft, dat hem later zo beroemd en geliefd zou maken. Vladimir Nabokov prees dit verhaal als het beste wat Dostojevski ooit heeft geschreven: ‘Het is een perfect kunstwerk.’

ISBN 9789028223127 | Paperback | 176 pagina's | G.A. van Oorschot | november 2020

Vertaald door Arthur Langeveld, Madeleine Mes

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99542 door dettie
Citaat van de dag

Bibliotheken zijn de enige plaatsen ter wereld waar de dwaling rustig naast de waarheid slaapt.

P.A.V. Boiste

Tijd voor maken pagina: 0.427 seconden