Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99486 door marjo
Dit boek met die onvervulde dromen ligt op mijn uitdaging stapel. Eigenlijk trekt het me helemaal niet, maar als ik het nu lees sla ik twee vliegen ineen klap...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99487 door marjo
Prachtig dat citaat van vandaag!

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99492 door dettie
Twee katten in de bibliotheek

Jan Louch & Lisa Rogak

Waargebeurd verhaal over twee bijzondere katten die het hart van een strenge bibliothecaresse ontdooien.

Het begint allemaal wanneer bibliothecaresse Jan Louch twee Schotse vouwoorkatten in dienst neemt om de muizen in de bibliotheek van Carson Valley, Nevada, te vangen. Ze noemt ze Baker en Taylor, naar de boekengroothandel waar ze dagelijks mee te maken heeft. Het bedrijf Baker & Taylor besluit foto's van de twee katten te maken voor hun promotieposter. Deze postercampagne wordt een hit en de katten Baker en Taylor zijn op slag beroemd. Kinderen uit het hele land schrijven brieven aan de katten, die Jan voor hen beantwoordt. En fans komen van heinde en ver om de bijzondere vouwoorkatten in de bibliotheek te ontmoeten.

Jan Louch werkte twintig jaar als bibliothecaresse en is inmiddels met pensioen. Ze groeide op in Californië tijdens de Grote Depressie van de jaren dertig en woont nu in Nevada. Lisa Rogak is journaliste en schrijfster.

ISBN 9789044352719 | Paperback | 272 pagina's | TheHouse of Books | juni 2017

Vertaald door Mieke Prins

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99493 door dettie
Citaat van de dag

Sodemieter op met die computer.

Ik ga gewoon naar de bibliotheek en zoek het zelf op.

Dat is veel leuker en onderweg zie ik ook nog eens wat.

Auteur onbekend

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99494 door dettie

Marjo schreef : Prachtig dat citaat van vandaag!

Ja vind ik ook! :-)

Dettie

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99510 door dettie
De vleugels van de bibliotheek

Herman Moscoviter

'De vleugels van de bibliotheek' vertelt over bibliotheken, over lezen en over ons leesgedrag nu en in de toekomst. En over wat boeken, platen, bandjes, films, illustraties, computers, cd's, dvd's in dit gerespecteerde instituut kunnen en zullen betekenen. Hoe aanvullend of bedreigend is het internet voor functies waar de bibliotheek een monopolie op lijkt te hebben?

Duidelijk is dat we het grensgebied van gedrukte typografische cultuur en computergestuurde ict-cultuur hebben betreden. Het conventionele boek is langzamerhand zijn alleenheerschappij als informatie- en ontspanningsmedium aan het verliezen. Verdwijnt het boek of krijgt het een rol ergens in de zijlijn? Wat betekent in het bijzonder dit aspect voor openbare bibliotheken?

Geur een aanraking van het boek zijn voor veel mensen essentieel; kunnen en willen we het boek wel missen? Of komen we juist voor dit fenomeen naar de bibliotheek?

ISBN 9789054835318 | Paperback | 133 pagina's | Biblion | 2004

Tijd voor maken pagina: 0.454 seconden