Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99590 door dettie
De bibliotheek

Lotte Borg

Thei is jaren geleden verhuisd van Nederland naar Amerika, waar hij een succesvol bedrijf in computergames leidt. Als zijn moeder Ariana, met wie hij geen contact meer had, sterft, voelt hij een drang om terug naar huis te gaan.

In het dorp van zijn jeugd blijkt hij net te laat voor de crematie, maar hij treft in het hotel wel een gezelschap aan van familie en vrienden van zijn moeder dat haar dood viert. Het contact verloopt ongemakkelijk, Thei was niet uitgenodigd en zijn komst is een onaangename verrassing.

De nalatenschap van Ariana blijkt te bestaan uit een manuscript dat verhalen bevat die zich in verschillende historische tijden en culturen afspelen: de Egyptische en de Romeinse tijd, de tijd van de Vikingen en de Ottomaanse tijd. Alle figuren die in het heden optreden, spelen er hun rollen in.

Via de verhalen worden de contouren van de personages in het heden steeds duidelijker en wordt een karmisch netwerk tussen de personen in het heden zichtbaar. Er ontstaat een veelgelaagde inkijk in de levensdraden die tussen de personages gesponnen zijn en er ontvouwt zich een logica die de vreemde en pijnlijke familieomstandigheden begrijpelijk maakt.

ISBN 9789463188951 | Paperback| 226 pagina's | De nieuwe boekhandel | november 2015

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99591 door dettie
Citaat van de dag

Iets nieuws uitproberen is beter dan vasthouden aan wat je kent.

In een uitleenbibliotheek vraag je toch ook niet voortdurend naar hetzelfde boek?

Auteur onbekend

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99592 door marjo
De bibliotheek van Parijs heb ik gelezen. Mooi verhaal, maar geen hoogvlieger.

4 jaren 9 maanden geleden #99593 door
Soms is vertrouwd ook gewoon prettiger. Daar hoef je niet autistisch voor te zijn.

De meubels in m'n huis verplaats ik ook niet en ik denk dat niemand het prettig zou vinden als de bibliotheek ieder jaar een ander systeem besluit te hanteren om de boeken op te ruimen.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99598 door dettie
De bibliotheek van Parijs

Janet Skeslien-Charles

Parijs 1939: De ambitieuze Odile Souchet is net begonnen aan haar droombaan bij de Amerikaanse bibliotheek in Parijs. Wanneer de nazi’s de lichtstad bezetten verandert alles van de ene op de andere dag. De bibliotheek blijft open, maar de Joodse bezoekers zijn niet meer welkom. Odile en haar collega’s riskeren hun leven door hun Joodse abonnees zelf de boeken te brengen. Maar wanneer Odile ontdekt dat haar vader, een politieman, nauw betrokken is bij het handhaven van het naziregime, raakt zij in een groot persoonlijk conflict. Heeft zij de moed om de juiste keuzes maken?

ISBN 9789024594122 | Paperback| 432 pagina's | Luijtingh Sijthof | februari 2021

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99599 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb me altijd ingebeeld

dat het paradijs

een soort bibliotheek zal zijn.

Jorge Luis Borges

Tijd voor maken pagina: 0.405 seconden