Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2021 - Leestafel gaat naar de BIBLIOTHEEK

4 jaren 10 maanden geleden #99521 door
50 cent. Ik geef toe, het is niet veel, maar ik heb het er niet voor over. Ik vind uiteindelijk altijd wel iets van m'n gading, ook als het niet het boek is dat ik wil lezen.. Dat kom ik dan een andere keer wel weer tegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99522 door dettie
De bibliotheek van Bagdad

Jim Al-Khalili

Vaak wordt aangenomen dat de roemruchte ontdekkingen van de oude Grieken in de donkere middeleeuwen werden vergeten en in de zestiende eeuw, tijdens de Europese renaissance, werden herontdekt. Maar in de negende eeuw stichtte de Abbasidische kalief van Bagdad een van de belangrijkste kenniscentra van de wereld: Bajt al-Hikma, de bibliotheek van Bagdad.

De wetenschappers, denkers en vertalers die hij hier samenbracht, luidden een tijdperk van uitzonderlijke ontdekkingen op elk denkbaar gebied in en gaven daarmee de aanzet tot een gouden eeuw van de Arabische wetenschap. Meer dan zeven eeuwen was de internationale taal van de wetenschap het Arabisch.

Vandaag de dag zou het Westen met een nieuwe blik naar de islamitische wereld moeten kijken, terwijl de islamitische wereld op zijn beurt trots zou moeten zijn op zijn uitzonderlijk rijke erfenis. Jim Al-Khalili brengt een eresaluut aan de bezielende, maar nu in vergetelheid geraakte pioniers die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan onze kennis van de wereld. Iedereen die dit boek leest zal onmiddellijk begrijpen waarom.

ISBN 9789029088787 | Hardcover | 352 pagina's | Boekerij | november 2012

Vertaald door Ronald Cohen

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99523 door dettie
Citaat van de dag

Een intellectueel is iemand

die een bibliotheek bezoekt,

zelfs wanneer het niét regent.

André Roussin

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99524 door dettie
Als je een boek reserveert binnen de regio dan gaat het boek gewoon naar die bibliotheek waar het aangevraagd is. Dus vermoedelijk kan je wel in Rijswijk gratis een boek reserveren die in een ander filiaal ligt.

Dettie

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99529 door berdine
Bij ons hangt reserveergeld af van het soort abonnement dat je neemt.

4 jaren 10 maanden geleden #99530 door
Ik ga over het algemeen alleen naar de bibliotheek als het niet regent. Ik heb namelijk weinig zin om door de regen naar de bibliotheek te fietsen. (Dit als reactie op het citaat.)

Het zou inderdaad kunnen dat ik in Rijswijk gratis een boek uit een ander filiaal kan reserveren. Men heeft het aangeboden en dan kon ik het de volgende dag hebben, maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Misschien dat ik dat een andere keer wel doe.

Tijd voor maken pagina: 0.474 seconden