Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98333 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Citaat van de dag

In elke wei wachten duizenden paardenbloemen op enthousiaste blazers.

Loesje

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98336 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Weer een variant op Waterschapsheuvel?

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98337 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Nee, het is behoorlijk anders. Ik heb De lokroep van de rivier gelezen en was er weg van. ( www.leestafel.info/tom-moorhouse )

Het is best spannend maar ook ontroerend, maar waterschapsheuvel is veel meer een tranentrekker.

De lokroep van de rivier is best realistisch en soms hard. Erg mooi boek. Ik was er behoorlijk onder de indruk van.

Dettie

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98338 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Het klinkt ook niet als een oninteressant boek, maar na het verschijnen van Waterschapsheuvel kreeg je meerdere boeken over andere dieren in een soort vergelijkbare stijl. Ik kan me iets over mollen (naar ik meen) en een kat herinneren.

Een beetje zoals In de ban van de ring er ook voor zorgde dat er boeken werden geschreven met een vergelijkbaar idee, die het toch niet bij het origineel haalden.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98339 door dettie
De poel

Pauline de Bok

‘De poel’ is Pauline de Boks nieuwste beschouwing op mens en natuur. In ‘De poel’ trekt De Bok zich terug in het noordoosten van Duitsland, waar ze rondscharrelt op haar erf, omringd door bossen, meren en industriële landbouw.

Voor het eerst in twintig jaar blijft de poel achter haar koeienstal droog. Ze zoomt in op de levende wezens met wie ze haar plek deelt, van de grote dieren waar ze op jaagt tot het gewemel en gekrioel dat een mensenoog nauwelijks ziet.

Een schorskever belaagt de bossen, een virus de wilde zwijnen en op een dag wordt ook de mens door een pandemie overvallen. De klappen die het ecosysteem al jaren onder-gaat maakt De Bok in ‘De poel’ op een verhalende manier voelbaar. Tegelijkertijd weigert ze de moed te verliezen en poogt ze het tij te keren. Ze legt een leemplas aan voor de zwaluwen, vleermuizen en insecten, ze vecht tegen kleefkruid en bramen. Maar helpt het?

In De Boks oeuvre is de mens een dier te midden van de andere dieren. Meer nog dan in haar vorige boeken zoekt ze in ‘De poel’ een taal die doordringt in de wondere, levende wereld om ons heen. Wat is eigenlijk onze plaats in de natuur? Wordt het niet hoog tijd guller te zijn met onze aandacht, en behoedzamer als we ingrijpen?

ISBN 9789045040820 |Paperback | 344 pagina's | Atlas Contact | maart 2021

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98340 door dettie
Citaat van de dag

Wees geen poel met stilstaand water, maar een bron die overstroomt.

Paulo Coelho (1947-)

Braziliaans schrijver

Tijd voor maken pagina: 0.485 seconden