Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98307 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Ik wist dat dit boek er intussen is. Ik ken die eik natuurlijk, er is zoveel over te doen (geweest)

Dus ik ga dit boek zeker lezen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98308 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in

Renate schreef : Vandaag een kinderboek? Is dat niet alleen voor zondagen?

Het ziet er overigens wel interessant uit.

Voor zon- en feestdagen Renate. Het was hemelvaartsdag en dat is een officiële feestdag in Nederland.

Soms pak ik op ene feestdag een kinderboek, niet altijd overigens.

Dettie

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98309 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in

Marjo schreef : Ik wist dat dit boek er intussen is. Ik ken die eik natuurlijk, er is zoveel over te doen (geweest)

Dus ik ga dit boek zeker lezen!

Ik ga het ook lezen Marjo. Het lijkt me heel mooi.

Dettie

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98311 door dettie
De eik was hier

Bibi Dumont Tak

In de middenberm van de A58 bij Ulvenhout staat een zomereik. Hij staat er al 180 jaar en is misschien wel de bekendste boom van Nederland. Liefkozend wordt hij de ‘troeteleik’ genoemd en in 2018 werd hij verkozen tot boom van het jaar. De eik kwam tot wasdom op een 19e-eeuws landgoed met een groot landschapspark eromheen. Prins Bernhard woonde er korte tijd en ook koningin Wilhelmina.

Maar met de aanleg van de A58 veranderde alles. Alle eiken werden gekapt, alleen die ene eik mocht blijven staan. Nu razen er dagelijks duizenden auto’s langs hem heen. En het worden er steeds meer. Daarom moet de eik wijken voor extra asfalt. Wat dat betekent vertelt de eik aan zijn beste vriend de gaai die hem dagelijks bezoekt.

Bibi Dumon Tak (Rotterdam, 21-12-1964) studeerde na de middelbare school Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit Utrecht. Ze schreef voor de Boekieboekiekrant, maar dat waren maar kleine stukjes en Bibi Dumon Tak wilde eigenlijk iets anders. Ze werd gevraagd een boek te schrijven en dat werd Het koeienboek waarvoor ze meteen een Zilveren Griffel kreeg.

Er volgden meer boeken, voor kinderen en jongeren maar ook voor volwassenen. De meeste gaan over dieren, maar ze schreef ook over jongeren die met justitie in aanraking komen. Latino King bijvoorbeeld, dat in de Slash-reeks verscheen. En in 2006 schreef ze het kinderboekenweekgeschenk: Laika tussen de sterren. Ze kreeg nog drie Zilveren Griffels, onder andere voor Fiet wil rennen, dat ook Prentenboek van het jaar werd.

ISBN 9789045125329 | Paperback | 128 pagina's | Querido | maart 2021

Met illustraties van Marije Tolman | Leeftijd 10+

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98312 door dettie
Citaat van de dag

Een eik wordt niet in één keer geveld.

Thomas Fuller

Engels schrijver en arts 1654-1734

5 jaren 1 maand geleden #98316 door
Op die manier. Ja Hemelvaartsdag is een officiële feestdag, hoewel ik vind dat het allemaal wel vervaagt.

Ik stond gisteren dan ook te vroeg voor de deur van de Lidl.

Tijd voor maken pagina: 0.497 seconden