Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98250 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Vogelzang in tijden van stilte

Steven Lovatt



Afgelopen voorjaar was het oorverdovend stil. Miljoenen mensen zaten thuis door een pandemie die vele levens op pauze zette, maar niet de natuur. Met het ontluiken van de lente gingen de vogels gelukkig weer zingen. Gezang dat nauwelijks veranderde sinds het stenen tijdperk. In Vogelzang in tijden van stilte onderzoekt Steven Lovatt de verscheidenheid en de mechanismen van vogelzang en haar betekenis, zowel voor de vogel als voor de mens.

‘Een heerlijke bespiegeling over het wonder van vogelzang en hoe het ons hielp op een moment van crisis.’ –Stephen Moss

Terwijl de wereld geruisloos in lockdown ging, gebeurde er iets anders. Velen van ons stonden – misschien wel voor het eerst – stil bij de vogelgeluiden die de lente inluiden.

Vogelzang in tijden van stilte begint bij het portret van de bekendste vroege lentevogel, de merel, en geeft een overzicht van hoe vogels zingen. Het biedt een inkijk in de wetenschap achter de betekenis van hun gezang en de manieren waarop de mens vogelzang interpreteert. In dit lyrische, hartverwarmende boek blijken mens en natuur meer dan ooit onafscheidelijk.

Steven Lovatt is vogelaar, schrijver, recensent en leraar. Hij woont in Wales.

ISBN 9789025302818 | Hardcover | 208 pagina's | De Geus | april 2021

Vertaald door Ine Willems

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98251 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Citaat van de dag

Een pond veren

vliegt niet als

er geen vogel in zit

Bert Schierbeek (1918-1996)

Nederlands schrijver

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98252 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in

Marjo schreef : Deze is er dus een waarover ik op de radio gehoord had. Ze kunnen er dan zo lekker over vertellen dat je meteen naar de winkel wil! Gelukkig lig ik om negen uur op zondagochtend nog in bed...


Bedoel je Vogelzang in tijden van stilte of De koningsmol Majo?

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98264 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Vogelzang. Je hebt gelijk, ik moet het er bij zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98270 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Lijkt me ook een heel mooi boek overigens net als over die mol... er zijn gewoon teveel mooie boeken!

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98272 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Natuurdagboek

Nescio


7 December 1953

Maandagochtend. Stil, mild weer, nevelig, niet koud. Met de bus van 10 uur 13 naar Loenersloot. Buiten was de nevel dan eens wat dikker dan weer werd het zicht iets ruimer. Boven de nevels was een bleek blauwe lucht. Ergens omtrent Duivendrecht was een stuk breede sloot zoo geheel glad en zacht blauw als een lief en intelligent oog. In het dorpje (Abcou) geen mist maar schaduw en stilte.’

Bij de verschijning van Nescio’s Verzameld werk in 1996 was het Natuurdagboek voor vele recensenten de grote ontdekking. In deze dagboeken, uit de periode tussen begin 1946 en eind 1955, doet de auteur nauwgezet verslag van zijn wandelingen en waarnemingen in de Hollandse natuur.

Zorgvuldig neemt hij al het veranderlijke waar: het voortschrijden van de seizoenen, de wolken, het water, het licht, en hij legt dat alles vast in intieme, tijdloze beelden, als een schilder. Het toont de schrijver Nescio in zijn meest pure vorm.

Nescio (1882–1961) was de schrijversnaam van Jan Hendrik Frederik Grönloh, kantoorbediende en later directeur van een exportfirma. In 1911 verscheen Nescio's eerste verhaal, 'De uitvreter', in het literaire tijdschrift De Gids. In 1918 verscheen het samen met 'Dichtertje' en 'Titaantjes' in boekvorm. De bundel oogstte veel waardering, maar pas in 1946 publiceerde Nescio een volgend boekje, Mene tekel. In 1961 volgde Boven het dal en andere verhalen. Na zijn dood bleek zijn literaire nalatenschap nog veel meer materiaal te bevatten, dat in 1996 een plaats heeft gevonden in het Verzameld proza en het Natuurdagboek.

ISBN 9789038810737 | Hardcover | 528 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | mei 2021

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.543 seconden