Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #98175 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Ik had de indruk dat het een jeugdboek was, ook door de omslag kreeg ik een beetje het idee dat het iets was als Het geheime dagboek van Adrian Mole, maar dan over een jongen met autisme.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #98176 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Dagboek van een natuurjongen

Dara McAnulty

In zijn Dagboek van een natuurjongen houdt de vijftienjarige Dara McAnulty bij hoe zijn wereld verandert, van voorjaar naar zomer, van herfst naar winter, thuis, op school, buiten in de natuur en in zijn hoofd.

Beeldend, ongepolijst, levendig en prachtig geschreven: in dit bijzondere boek wordt de wereld verkend vanuit het perspectief van een autistische tiener, die bezig is met huiswerk, examens en vriendschappen naast zijn leven als natuurbeschermer en milieuactivist. Vol ontzag en verwondering beschrijft Dara de bijzondere ontmoetingen in zijn tuin en in het wild, ontmoetingen met merels, zwanen, rode wouwen, kiekendieven, kikkers, paardenbloemen, leeuweriken, vleermuizen, pinksterbloemen, sneeuwhazen en allerlei andere soorten. Met eenzelfde kracht en warmte schildert hij een liefdevol en ontroerend portret van zijn familie: een hecht gezin dat zijn eigen weg zoekt in de wereld.

Een uniek boek van een zeer jong talent, dat nog lang zal blijven nazingen in het hoofd van elke lezer.

‘Een onmisbaar boek, dat in feite tijdloos is. Het gaat over pijn, over passie, schoonheid en verbinding. Het is heel, heel bijzonder.’ – Chris Packham

ISBN 9789463821414 | Paperback | 256 pagina's | Balans | februari 2021

Vertaald door Annemie de Vries

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #98177 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Citaat van de dag

De natuur die is zo mooi, dat kan zelfs Staatsbosbeheer niet verknallen.

Uit: de Koe en de kanarie (blz 80)

Midas Dekkers (1946)

Nederlandse bioloog, presentator en schrijver van fictie en non-fictie

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #98180 door dettie
Mijn eerste natuurboek

Camilla de La Bedoyère & Jane Newland (ill)

De vrolijkste eerste kennismaking met de natuur.

Schitterende platen - kleurige collages en de fijnste schilderingen - nodigen uit om uren te kijken in dit natuurboek voor beginners. De wonderen van de natuur spatten van de pagina's af - en wie meer wil weten over waar hij naar kijkt, krijgt in eenvoudige bewoordingen van alles uitgelegd. Van kriebelbeestjes tot de grootste roofdieren. Onder de grond en in de lucht. Bomen, planten en zaadjes. Huizen, holen en nesten. Zee, tuin en jungle.

Alle aspecten die je kent - en die waar je nog nooit aan hebt gedacht - komen aan bod in dit uiterst rijke boek. En met de platen van Jane Newland en de woorden van Camille de la Bedoyere ga je vervolgens de tuin in - of naar de dierentuin - of op wereldreis, om die prachtige wereld die zij schetsen in het echt te zien.

ISBN 9789047710912 | Hardcover | 62 pagina's | Lemniscaat | november 2018

Leeftijd 3-12 jr

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #98181 door dettie
Citaat van de dag

Vijf kwartier zit een fuut vrijwel zonder bewegen in mijn telescoop.

Ik denk: God wat gebeurt er weinig,

het lijkt hier wel natuur.

Koos van Zomeren (1946)

Nederlands schrijver

Lees meer
5 jaren 2 maanden geleden #98182 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
De fuut, een van m'n lievelingsvogels, hoewel ik eigenlijk vrij veel lievelingsvogels heb.

De fuut

De aalscholver

De ooievaar

De zilverreiger

Gieren

De flamingo

De pinguïn natuurlijk niet te vergeten, ik heb een hele verzameling pinguïns, van glas, aardewerk, steen en metaal, hout en metaal, pluche en vilt.

Ik wil nog altijd graag een foto maken van een fuut met jongen op de rug.

Tijd voor maken pagina: 0.459 seconden