Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98434 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Maar bedenk dan dat je ook de tijd moet hebben die allemaal te beluisteren of te lezen! Ik denk dat ik met twee of drie al bijzonder tevreden zou zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98436 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Ja dat bedacht ik me al gelijk Marjo, ik kom nu al 24 uur per dag tekort!

Dettie

5 jaren 1 maand geleden #98438 door
Ach, het luisteren lukt wel. Ik draai bijna altijd muziek, behalve als ik toevallig naar de radio luister.

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98441 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema mei 2021 - Leestafel gaat de NATUUR in
Op de schouders van de natuur

Anne Sverdrup- Thygeson

We zijn dieper verbonden met het weefsel van de natuur dan we denken. Miljoenen soorten organismen helpen ons aan voedsel, medicijnen en een leefbare omgeving.

In Op de schouders van de natuur laat Anne Sverdrup-Thygeson zien hoe belangrijk al die soorten dieren, planten en schimmels voor ons zijn. Zo neemt ze ons mee naar de regenwouden, waar orchideebijen parfum maken, en naar de loopgraven, waar soldaten schimmels gebruikten als lichtbron in maanloze nachten. We lezen over eeuwenoude bossen met boomsoorten waar we kankermedicijnen aan te danken hebben, en over de ijsvogel die als inspiratie diende voor de Japanse kogeltreinen.

Tegelijkertijd waarschuwt ze hoe ons gedrag dit alles in gevaar brengt: de uitbuiting van de natuur ondermijnt ons eigen bestaan. Vandaag de dag kampen we met een biodiversiteitscrisis waarin diersoorten bedreigd worden en leefomgevingen verdwijnen – een situatie die even urgent is als de klimaatcrisis.

Sverdrup- Thygeson betoogt dat we, als we onze eigen toekomst willen veiligstellen, moeten leren samen te werken met de natuur.

ISBN 9789403138213 | Paperback | 256 pagina's | De Bezicge Bij | 29 april 2021

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98442 door dettie
Citaat van de dag

's Morgens niet te vroeg opstaan: de natuur is nog niet zo ver.

Jules Renard (1864-1910)

Frans schrijver

Lees meer
5 jaren 1 maand geleden #98449 door dettie
De acht bergen

Paolo Cognetti

Pietro is een stadsjongen uit Milaan. Zijn vader is scheikundige, en gefrustreerd door zijn werk in een fabriek. Zijn ouders delen een liefde voor de bergen, dat is waar ze elkaar ontmoetten, waar ze verliefd werden en waar ze trouwden in een kerkje aan de voet van de berg. Door deze gedeelde passie kan hun relatie voortbestaan, zelfs wanneer tragische gebeurtenissen plaatsvinden. Het stadsleven vervult hun vaak met gevoelens van spijt dat ze niet voor een ander leven hebben gekozen.

Dan ontdekken ze een dorpje in het Noord-Italiaanse Valle d'Aosta waar het gezin vanaf dat moment iedere zomer zal doorbrengen. De elfjarige Pietro raakt er bevriend met de even oude Bruno, die voor de koeien zorgt. Hun zomers vullen zich met eindeloze wandelingen door de bergen en zoektochten door verlaten huizen en oude molens en er bloeit een ogenschijnlijk onverwoestbare vriendschap op.

Paolo Cognetti (Milaan, 1978) is een Italiaanse schrijver en documentairemaker.

ISBN 9789403173207 | Paperback | 240 pagina's | De Bezige Bij | oktober 2019

vertaald door Yond Boeke, Patty Krone

Tijd voor maken pagina: 0.446 seconden