Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

Lees meer
5 jaren 8 maanden geleden #96353 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb altijd zoveel mogelijk stil gehouden dat ik schreef, want ik heb mijn leven lang op een kantoor gezeten en als ze in zulke kringen merken, dat je zulke neigingen hebt, denken ze alleen maar, dat je niet deugt voor je werk.

Nescio

Nederlands auteur, geboren J.H.F. Grönloh

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 8 maanden geleden #96358 door dettie
De dagen van Leopold Mangelmann

een keuze uit de archieven

Arnon Grunberg

Na de dood van mijn moeder begon mijn uitgever, tegenwoordig uitgever in ruste, Vic van de Reijt in de garage van mijn moeder, die zij nooit als garage heeft gebruikt, te grazen in mijn archieven. Hij vond verhalen waarvan ik het bestaan was vergeten, verhalen die ik me nog maar half kon herinneren, teksten ooit uitgegeven door Jan Ritsema, eveneens uitgever in ruste.

Aan de eettafel in mijn moeders huis las en ordende Van de Reijt de teksten. Van hetzelfde verhaal bestonden soms zeven versies; de schrijver heeft een maniakale kant.

De keuze in deze bundel is gemaakt door Van de Reijt, de verantwoordelijkheid ligt bij mij.

Je zou kunnen zeggen: mijn teksten zijn wat er over is van mijn verleden. Deze teksten zijn wat er over is van dat verleden tot en met 2 mei 1994, toen dat verleden nogal veranderde door de uitgave van mijn debuutroman Blauwe maandagen.

ISBN 9789038800653 | Paperback | 464 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | november 2017

Lees meer
5 jaren 8 maanden geleden #96359 door dettie
Citaat van de dag

Tijdens de wandeling valt alles op zijn plaats, de orde is volmaakt, niets van buitenaf kan deze orde verstoren, de wandelaar heerst over zijn universum.

Arnon Grunberg (1971- )

Nederlands schrijver

Lees meer
5 jaren 8 maanden geleden #96365 door dettie
Belle van Zuylen

een keuze uit haar werk

Bevat naast brieven aan Constant d'Hermenches, een polemische uitval tegen Mmde de Staël in het pamflet 'Aanklacht en verdediging van Thérèse LeVasseur (= vrouw van J. J. Rousseau) en de roman 'Drie vrouwen'.

'Drie vrouwen' gaat over Emilie, van wie de ouders zijn omgekomen in de strijd van de Franse Revolutie. Zij vlucht met haar toegewijde dienstmeid, Josephine, de tweede vrouw, naar het Duitse Altendorf. Daar ontmoeten zij de bemiddelde Constance. Deze derde vrouw wordt de eerste twee in de schoot geworpen doordat zij bij hen voor de deur een ernstig ongeluk met haar koets krijgt. Constance besluit het huisje naast dat van Emilie en Josephine te betrekken. Vervolgens belanden ze in allerlei amoureuze verwikkelingen, die aanleiding zijn tot uiteenlopende gedachtes over moraal, huwelijk en plicht.

Belle van Zuylen (ook bekend onder haar getrouwde naam Madame de Charrière) werd geboren in 1740 als Isabelle Agneta Elisabeth Tuyll van Serooskerken te slot Zuylen aan de Vecht. Ze was de dochter van een invloedrijke adellijke familie en genoot een deel van haar opvoeding in Zwitserland. Terug in Nederland had ze moeite zich aan te passen en kwam ze in conflict met de kerk vanwege haar religieuze twijfels. In 1760 ontmoette ze Constant d'Hermenches met wie ze vijftien jaar lang een intensieve correspondentie onderhield.

In 1761 publiceerde ze haar eerste verhaal 'Le noble'. Een stoet van huwelijkskandidaten trok voorbij maar zij voorzag door een huwelijk zozeer haar vrijheden te verliezen dat zij allen afwees. Ten slotte sloot zij een verstandshuwelijk met de Zwitserse edelman Charles Emanuel de Charrière de Penthaz en verhuisde naar het gehucht Le Colombier onder de rook van Neuchâtel. Daar publiceerde zij vanaf 1784 een grote reeks romans, verhalen, toneelstukken, essays en pamfletten en onderhield zij een levendige correspondentie met de groten van haar tijd.

ISBN 9789028204805 | Hardcover | 212 pagina's | Van Oorschot | 1979

Lees meer
5 jaren 8 maanden geleden #96366 door dettie
Citaat van de dag

Mijn brieven zijn zó openhartig dat ze bijna niet fatsoenlijk meer zijn.

Belle van Zuylen 1740-1805

Nederlandse achttiende-eeuwse Franstalige schrijfster en componist.

Lees meer
5 jaren 8 maanden geleden #96373 door dettie
De kunst van Toonder

een persoonlijke keuze

Marten Toonder

Het werk van de taalkundige en visueel begaafde kunstenaar Marten toonder behelst veel meer dan de wereld van Rommeldam, Bommelstein en zijn bewoners. Een halve eeuw geleden stonden Toonders politieke prenten in het brandpunt van de belangstelling en hij maakte ook tekenfilms en strips. Bijna niemand is bekend met de tekeningen die hij maakte in zijn zeldzame vrije uren, zonder opdracht.

De kunst van Toonder is een persoonlijke keuze van Marten Toonder uit de tekeningen, prenten en strips die hij tot nu toe maakte. Samen geven deze een prachtig beeld van een veelzijdige en creatieve geest, wiens invloed op de Nederlandse cultuur al zo lang van onschatbare waarde is. De chronologie is ondergechikt gemaakt aan een gevoelsmatige greep uit het werk.

ISBN 9789023401155 | Paperback | 128 pagina's | De Bezige Bij | mei 2002

Tijd voor maken pagina: 0.647 seconden