Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2020 - Leestafel maakt 'een keuze uit...'

5 jaren 7 maanden geleden #96482 door
Voor beledigingen kun je ook naar Kapitein Haddock uit Kuifje kijken.

nl.wikipedia.org/wiki/Kapitein_Haddock

www.dinx.nl/haddock/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 7 maanden geleden #96494 door dettie
Het eerste licht boven de stad

Herrinneringen aan Frans Kusters en

een keuze uit zijn verhalen

Thomas Verbogt

Een intens portret van Verbots levenslange vriendschap met Frans Kusters

Thomas Verbogt en Frans Kusters leefden bijna een halve eeuw samen in de literatuur. Ze wisselden vele brieven over de grote en minder grote vraagstukken van literatuur, leven, verbeelding, collega-schrijvers en allerhande dagelijkse onderwerpen die niet aan hun literaire blik konden ontsnappen. De vriendschap werd ruw onderbroken door de dood. Als altijd kwam deze te vroeg en Verbogt besloot namens Kusters alsnog gehoor te geven aan een eerder plan hun levenslange gesprek vast te leggen in literaire vorm. Een boek over schrijven, over jongens die ouders werden maar toch jongens bleven. Een boek over de gesprekken die ze hadden, over hun afscheid, over wat er werd afgerond en niet meer afgerond kon worden.

In Het eerste licht boven de stad heeft Thomas Verbogt op een zuivere en ontroerende manier het wezen van vriendschap weten te vangen. De intense herinneringen aan Frans Kusters worden gevolgd door een persoonlijke keuze uit zijn verhalen.

ISBN 9789023485230 | Hardcover | 224 pagina's | De Bezige Bij | November 2013

Lees meer
5 jaren 7 maanden geleden #96495 door dettie
Citaat van de dag

"Altijd en overal lees ik alles wat me onder ogen komt. Als bij vrienden een gebruiksaanwijzing op tafel ligt, neem ik die even door, zonder dat ik weet voor welk apparaat die is. Vaak wordt dat ook niet duidelijk in de instructies. Als ik een winkel verlaat en de kassabon in mijn jaszak wil proppen, lees ik eerst wat erop staat, niet het bedrag, maar bijvoorbeeld TOT ZIENS. Of: ‘Iedere woensdag voordelig kalfsgehakt’. Soms spreek ik de woorden zacht hardop uit en als je dat drie keer doet, kan een woord ineens ontzettend vreemd worden (kalfsgehakt)."

Thomas Verbogt (1952-)

Nederlands schrijver

Lees meer
5 jaren 7 maanden geleden #96506 door dettie
Haat is een deugd

een keuze uit de correspondentie

Gustave Flaubert/Edu Borger

Gustave Flaubert geldt als een van de grootste prozaïsten in het algemeen en van de Franse literatuur van de negentiende eeuw in het bijzonder. Een van zijn opvattingen was dat een schrijver zich in romans en verhalen diende te onthouden van elke persoonlijke mening. Hij diende in zijn schepping overal aanwezig te zijn maar nergens zichtbaar.

Inderdaad is de auteur van Madame Bovary, De leer school der liefde en de Drie verhalen, afgezien van enkele vage sympathieën en vooral antipathieën, onzichtbaar gebleven. We zouden alleen via memoires en getuigenissen van anderen iets over zijn leven geweten hebben, ware het niet dat Flaubert de gewoonte had om na zijn dagelijkse `worsteling met de stijl' geregeld een of meer brieven te schrijven om het contact met de buitenwereld te onderhouden.

Van deze omvangrijke correspondentie, die door sommigen als hét meesterwerk van Flaubert wordt beschouwd, is het overgrote deel bewaard gebleven. Het vormt een van de meest ontroerende, tragische, komische en leerzame brievenverzamelingen die er bestaan.

ISBN 9789029517171 | Hardcover | 312 pagina's | De Arbeiderspers | augustus 2005

Lees meer
5 jaren 7 maanden geleden #96507 door dettie
Citaat van de dag

De zinnen moeten in een boek bewegen als bladeren in een bos, allemaal ongelijk in hun gelijkenis.

Gustave Flaubert (1821-1880)

Frans Schrijver

Lees meer
5 jaren 7 maanden geleden #96510 door dettie
Koen kan niet kiezen

Lau Peacock & Nicola Slater

Koen kan nooit kiezen. En hij weet al helemaal niet wat hij op het verlanglijstje voor zijn verjaardag moet zetten.

Chocolade of vanille? Strepen of stippen? Koen kan nooit kiezen, hij vindt het maar moeilijk. Als hij bijna jarig is moet hij besluiten wat hij op zijn verlanglijstje zet. Dan komt hij in het dierenasiel en wordt de keuze vanzelf gemaakt.

De eigenzinnige illustraties van Nicola Slater passen perfect bij de grappige tekst van Lou Peacock.

ISBN 9789025773281 | Hardcover | 40 pagina's | Gottmer | juli 2020

Tijd voor maken pagina: 0.478 seconden