Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94662 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID
Citaat van de dag

Het beste middel om aan de lelijkheid en de domheid van onze tijd te ontkomen is onder te duiken in onsterfelijke muziek van Vivaldi, Bach, Händel, Mozart, Beethoven en Brahms. Wat een heerlijke wereld van schoonheid ter beschikking.

Max Wildiers (1904 - 1996 )

Vlaams kapucijn, filosoof en theoloog.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 4 weken geleden #94679 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID
Isabelle

Tessa de Loo

In een bergachtige streek in Frankrijk verdwijnt op klaarlichte dag de filmster Isabelle Amable. Opsporingsacties blijken vergeefs en worden spoedig gestaakt. Alleen de dorpsonderwijzer Bernard Buffon berust niet.

Isabelle is ontvoerd door de lelijke en door iedereen gemeden Jeanne Bitor, die zich voorneemt de schoonheid van Isabelle te verwoesten door haar te laten verhongeren. Dan vindt er een toenadering tussen de beide vrouwen plaats. Of is die slechts schijn?

Biblion recensie

Een mooie, Franse filmactrice, Isabelle, wordt ontvoerd door een afzichtelijk lelijke vrouw die jaloers is op de schoonheid van haar slachtoffer.

De schrijfster beschrijft in deze korte roman de strijd tussen de twee vrouwen, die eigenlijk de strijd tussen schoonheid en lelijkheid is. Ondertussen stelt een jeugdkennis van Isabelle, een altijd om zijn dikte en lelijkheid geplaagde man, alles in het werk om haar terug te vinden. Behalve deze man spelen mannen verder geen rol van betekenis.

De Loo's proza is bijzonder compact en beeldend, waardoor het verhaal zich als een trein laat lezen. Deze stijl, gecombineerd met de geringe omvang van het boek, zou de indruk van magerheid kunnen wekken. Het tegendeel is echter waar.

Verfilmd met Halina Reijn en Tineke Caels in de hoofdrol.

ISBN 9789029575263 | paperback | 128 pagina's | Arbeiderspers | mei 2011

Lees meer
6 jaren 4 weken geleden #94680 door dettie
Citaat van de dag

De ban was verbroken. Sinds hij haar had leren kennen als een vrouw van vlees en bloed, was de betovering opgelost als mist in de ochtendzon.’

(citaat uit Isabelle, hoofdstuk 14, bladzijde 77)

Lees meer
6 jaren 4 weken geleden #94683 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID
De man die dit zegt, daar hoef ik geen kennis mee te maken!

6 jaren 4 weken geleden #94684 door
Is dat dan eigenlijk niet zo?

Je kunt iemand heel erg op een voetstuk zetten, zoals deze man, maar als je de persoon leert kennen als mens en je tot de ontdekking komt dat ze misschien wel helemaal niet zo aardig is, als je altijd gedacht hebt. Dan zal de betovering ook verdwijnen. Dan is de ban dus verbroken. Dat hoeft zelfs niet te betekenen dat hij haar niet aardig meer vindt, maar dat ze niet langer een soort aanbeden heilige is, maar een gewoon mens, met haar fouten en gebreken.

Ik zou juist niet om willen gaan met iemand die me vreselijk op een voetstuk plaatst. Ik ben een mens en echt niet altijd aardig. Dat kan ook niet.

Lees meer
6 jaren 4 weken geleden #94685 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID
We zouden ons dus eerst in de context moeten verdiepen.

Als ik het zo sec lees, dan concludeer ik dat de liefde over is wat hem betreft. Maar volgens jou hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn.

Tijd voor maken pagina: 0.529 seconden