Ik zie de kunst bij voorkeur los van de kunstenaar.
Michael Jackson is omstreden (ik ben overigens geen fan van z'n muziek) maar ik zal geen pleidooi houden om z'n muziek van de radio te weren.
Jerry Lee Lewis trouwde met z'n nichtje van 13 (z'n muziek dan maar boycotten?)
Don Carlo Gesualde Da Venosa (componist 1560 - 1613) liet z'n vrouw en een van z'n kinderen vermoorden.
Phil Spector, zit in de gevangenis wegens moord. Moeten we de muziek die hij geproduceerd heeft maar boycotten?
De hoeveelheid muzikanten die niet altijd even zachtzinnig met vrouwen om is gegaan, is zo groot, dat het nauwelijks mogelijk is om een lijst te maken. Dat geldt ook voor alcoholisten en andere verslaafden
Jelly Roll Morton was naar ik meen ook als pooier actief.
Richard Wagner, antisemiet en hij zal bepaald niet de enige zijn.
Ook Joe Zawinul heeft wel antisemitische uitspraken gedaan.
Het wordt misschien anders als het een en ander duidelijk in de muziek naar voren komt. Muziek die het fascisme of Hitler verheerlijkt, vind ik een stap te ver.
Xavier Naidoo (Duitse zanger, die op een paar CD's die ik heb als gast te horen is) schijnt banden met de Reichsburger beweging te hebben.
Is de muziek van Beethoven mooier, omdat hij doof werd? M'n bewondering verandert er niet door.
Van Gogh vind ik ook mooi, het feit dat hij psychische problemen had, draagt daar niets aan bij.