Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94558 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID
En soms voegt het toe als je het weet. Dan wordt de bewondering nog groter.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

6 jaren 1 maand geleden #94560 door
Tja, dat weet ik niet. Maar wat als een kunstenaar alcoholist, pedofiel, of een moordenaar is, of iemand die z'n vrouw mishandeld, of er anderszins ideeën op na hield, die niet zo fris zijn? Wil ik dat dan wel weten?

Is mijn bewondering voor Frida Kahlo groter, als ik weet dat ze heel veel pijn had?

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94562 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: thema juni 2020 - Boeken van grote SCHOONHEID
Ja dat laatste zeker! Haar hele werk bestond ook uit het verbeelden van die pijn.

Gerard Reve, Carmiggelt, Bomans waren allen mensen die van een stevige slok hielden, schreven ze daarom minder leuk of goed? Ik heb de dagboeken van Reve gelezen en vond het onvoorstelbaar eerlijk en bewonderde zijn lef als hij schreef over zijn alcoholisme en ook zijn delirium. Het voegde voor mij toe.

Van een pedofiel wil ik niets weten, zou ik ook niets van kopen of lezen. Dus dan ben ik blij dat ik dat weet dat hij dat is.

Maar een moordenaar of iemand die zijn vrouw mishandelt, ik weet het niet. Het hangt er van af wat het aanbod is en hoe ermee omgegaan wordt.

Er zijn ook schrijvers die fout waren in de oorlog, of racistische ideeën erop na houden.

Er zijn al hele discussies over gevoerd of deze wetenschap wat uitmaakt voor de kunst die ze maken. Moet je de kunst los zien van de kunstenaar? Of speelt de achtergrond (het weten daarover) een grote rol. Of moet je de kunstenaar en zijn werk als een geheel zien en hem daarom afwijzen vanwege zijn vermeende racisme, homohaat, vrouwonvriendelijkheid etc.

Dettie

6 jaren 1 maand geleden #94568 door
Ik zie de kunst bij voorkeur los van de kunstenaar.

Michael Jackson is omstreden (ik ben overigens geen fan van z'n muziek) maar ik zal geen pleidooi houden om z'n muziek van de radio te weren.

Jerry Lee Lewis trouwde met z'n nichtje van 13 (z'n muziek dan maar boycotten?)

Don Carlo Gesualde Da Venosa (componist 1560 - 1613) liet z'n vrouw en een van z'n kinderen vermoorden.

Phil Spector, zit in de gevangenis wegens moord. Moeten we de muziek die hij geproduceerd heeft maar boycotten?

De hoeveelheid muzikanten die niet altijd even zachtzinnig met vrouwen om is gegaan, is zo groot, dat het nauwelijks mogelijk is om een lijst te maken. Dat geldt ook voor alcoholisten en andere verslaafden

Jelly Roll Morton was naar ik meen ook als pooier actief.

Richard Wagner, antisemiet en hij zal bepaald niet de enige zijn.

Ook Joe Zawinul heeft wel antisemitische uitspraken gedaan.

Het wordt misschien anders als het een en ander duidelijk in de muziek naar voren komt. Muziek die het fascisme of Hitler verheerlijkt, vind ik een stap te ver.

Xavier Naidoo (Duitse zanger, die op een paar CD's die ik heb als gast te horen is) schijnt banden met de Reichsburger beweging te hebben.

Is de muziek van Beethoven mooier, omdat hij doof werd? M'n bewondering verandert er niet door.

Van Gogh vind ik ook mooi, het feit dat hij psychische problemen had, draagt daar niets aan bij.

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94580 door dettie
Schoonheid raast in mij tot ik sterf

Hazim Kamaledin

Hazim Kamaledin is dood. Vermoord door terroristen of omgekomen tijdens een Amerikaans bombardement. Niemand weet er het fijne van. Tijdens de dictatuur van Saddam Hoessein was Hazim de alom geprezen regisseur van het bekroonde Schoonheid raast in mij tot ik sterf. Met die film nam hij Saddam op de korrel, tot de censuur er zich mee bemoeide en er een zoetsappig promotieverhaal van maakte.

Tijdens zijn leven had Hazim Kamaledin niet veel vrienden. Maar nu hij er niet meer is, valt het aantal vrienden niet meer te tellen. En net nu begint zijn familie ruzie te maken over de plek waar hij, de ketter (en links op de koop toe), begraven zou moeten worden.

Schoonheid raast in mij tot ik sterf is een wonderlijke roman waarin Hazim Kamaledin - de schrijver die gezond en wel in leven is - toont hoe fictie sterker kan zijn dan de werkelijkheid. Alles in de wereld van Schoonheid raast in mij tot ik sterf wordt door de oorlog tot as herleid, behalve de herinnering aan wat ooit menselijkheid was en de humor waarmee Hazim Kamaledin het lot van zijn dode dubbelganger beschrijft.

ISBN 9789463101677 | Hardcover | 160 pagina's | Uitgeverij Polis | september 2016

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94581 door dettie
Citaat van de dag

Als iemand echt van de natuur houdt, vindt men overal schoonheid

Vincent van Gogh (1853-1890)

Nederlands schilder

Tijd voor maken pagina: 0.418 seconden