Vuurtoren, een schaakrelaas
Dirk Beemster
In ’Vuurtoren, een schaakrelaas’ schetst Beemster de verwikkelingen van de donderdagschaakvereniging De Vuurtoren, niet geheel toevallig gelijknamig aan een soortgelijke club in Hoorn. In het boek is Peter Houtman de idealistische oprichter, die voor ogen heeft dat er voor het plezier wordt gespeeld en niet om de winst. ,,Daar zou je mij inderdaad in kunnen zien’’, zegt Beemster.
Ook de andere leden van de schaakclub zijn, met een andere naam, in het boek terug te vinden. ,,Mij is het advies gegeven dit boek pas te laten verschijnen wanneer alle betrokkenen overleden zijn’’, zegt Beemster. ,,Maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb het boek aan alle leden gegeven toen het klaar was. En ik leef nog. De reacties vielen mee. Terwijl ik mezelf tijdens het schrijven geen censuur heb opgelegd. Ik heb de zaken eerder aangedikt, erger gemaakt en uit hun context getrokken.’’
De idealen van Houtman raken ernstig in de verdrukking wanneer ruzies de bijeenkomsten van de schaakclub domineren. Een van de leden is een groot anti-roker, terwijl weer een ander lid de levensvisie is toegedaan dat hij zelf wel bepaalt waar en wanneer hij een sigaret opsteekt. Het leidt tot onmin, handgemeen en het gooien met serviesgoed. Gescholden wordt er ook, Beemster verwerkte alle scheldwoorden die hij kent en met ’sch’ beginnen in het verhaal, van schoft tot schavuit.
207 pagina's | Couste Que Couste, Hoorn | 2017