Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2019 - Een SCHANDALIG goed boek

Lees meer
6 jaren 8 maanden geleden #92072 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2019 - Een schandalig goed boek
In naam der liefde

Dan Jacobson

Ze was een prinses, de dochter van koning Leopold II van België, echtgenote van een prins en een graag geziene gaste aan het hof van de oude keizer Frans Jozef van Oostenrijk-Hongarije. Haar naam was Louise. Haar minnaar was een onbekende ondergeschikte, zonder onderscheidingen, zonder geld: een man van twijfelachtige afkomst met buitensporige ambities.

In het verschiet voor hen beiden lagen afspraakjes, overspel, een vlucht, een fortuin dat erdoorheen gejaagd zou worden, een duel, gevangenschap, faillissement, morfine en waanzin. En daarnaast ook nog een echte heldin die, net als de prinses en haar soldaat, bereid was om alles op het spel te zetten voor de liefde.

In naam der liefde speelt zich af in het Europa van voor de Eerste Wereldoorlog. Drie bijzondere personen worden uit de voetnoten van de geschiedschrijving gehaald en, met hun vrienden en vele vijanden, tot het middelpunt van een tragedie gemaakt die zowel komisch als pijnlijk is, en net zo verbijsterend als overtuigend.

Recensie

Prinses Louise van Belgie, (1858-1924), ongelukkig in haar huwelijk met prins Philips van Saksen-Coburg, trekt als haar twee kinderen volwassen zijn in 1897 de aandacht van de veel jongere Kroatische luitenant Geza Mattachich, wat leidt tot een hechte relatie.

Nadat ze door keizer Frans Joseph uit Wenen zijn verbannen, raken ze door hun luxe reizen diep in de schulden. Als Philips door Mattachich in een duel is verslagen, wil hij Louise's schulden niet meer betalen. Ze wordt opgesloten in een krankzinnigengesticht, Mattachich wordt in Kroatie veroordeeld tot 6 jaar gevangenis. Met hulp van een oude liefde komt hij na 3 jaar vrij, gaat naar Wenen, schrijft zijn memoires en kan Louise bevrijden, waarna ze samen blijven.

De in Engeland wonende Zuid-Afrikaan (1929) schrijft vaak bekroonde romans, verhalenbundels en kritieken. In deze goed vertaalde roman geeft hij een overtuigend beeld van wat de hoofdpersonen bewoog. Door de vele feitelijke informatie en een notenapparaat zal dit boek vooral liefhebbers van de geschiedenis van Europese vorstenhuizen aanspreken. Zwart-wit omslagfoto van Louise; vrij kleine druk.

Drs. Madelon de Swart

ISBN 9789047100669 | Paperback | 368 pagina's | Atlas Contact | oktober 2008

Vertaald door Ella Aertsen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 8 maanden geleden #92073 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2019 - Een schandalig goed boek
Citaat van de dag

Het meest aanstootgevende boek is het gecensureerde boek

Walt Withman

Amerikaans dichter, journalist en essayist

Lees meer
6 jaren 8 maanden geleden #92075 door dettie

Marjo schreef : Stond ik in de tweedehandsboekenwinkel...hé, een Haagse affaire? Dat ken ik ergens van. Meegenomen dus.

Ha ja, wat kun je dan staan denken hè, waar je het ook alweer van kent!

Dettie

Lees meer
6 jaren 8 maanden geleden #92082 door dettie
Brief aan de paus

Mark Vangheluwe

Ik moet je iets vertellen, maar onmacht en vooral schaamte houden me tegen. Ook twijfel en angst spelen me parten.

Het is alsof ik nu pas bezit krijg over een stuk van mijn herinneringen en dit met jou wil delen.

Vreemd na zoveel jaren.

Mark Vangheluwe besloot na jarenlang misbruik door zijn "nonkel bisschop' het gevecht aan te gaan en het zwijgen te doorbreken.

In 2010 ontketende hij met de bekendmaking van een van de grootste schandalen binnen de rooms-katholieke kerk een mediastorm die wereldwijd de pers haalde.

Ondertussen leidt hij met zijn gezin een rustig bestaan in een uithoek van Vlaanderen, maar schaamte en angst blijven hem parten spelen. Tot het moment dat hij tot het inzicht komt dat hij over zijn eigen leven kan beslissen en daarvoor de vorm en de woorden vindt: een brief aan de paus.

ISBN 9789023449720 | Paperback | 232 pagina's | De Bezige Bij | april 2017

Lees meer
6 jaren 8 maanden geleden #92083 door dettie
Citaat van de dag

(...) en ik me opeens bewust werd dat ik leefde, of beter: dat ik tot het inzicht kwam dat ik de toekomst misschien zelf kon bepalen.

Mark Vangheluwe

fragment uit: Brief aan de paus

Lees meer
6 jaren 8 maanden geleden #92089 door dettie
Er was me d'r eens

Vier schandalen uit een rijk familieverleden op rijm verteld

Merle van Hees

Mijn familie kreeg een keer

visite van een dikke beer.

Geen lieve die je leuk kon aaien,

maar een grommerige kwaaie!

Die liep bij hen om te beginnen

zomaar uit zichzelf naar binnen.

Hij smeet ook nog met de deur,

en had een bereslecht humeur.

Zo begint een van de vier familieschandalen die in Er was me d’r eens… worden verteld.

De verhalen van Merle van Hees worden bevolkt door gemene tantes, rottige neefjes en kolonnes brutale muizen. Met geen van de onschuldige en goedbedoelende familieleden loopt het goed af ‘ lieve nichtjes worden in de oven gestopt en in koekjes getransformeerd en de familie die de chagrijnige beer op visite krijgt, moet niet alleen lijdzaam toezien hoe hij er met hun hele huisraad vandoor gaat, maar blijft ook nog eens achter met de dreigende opmerking van de ongenode gast dat hij volgend jaar weer terugkomt.

Merle van Hees schreef en tekende haar moderne sprookjes voor de VPRO, die ze uitzond in Villa Achterwerk. Er was me d’r eens… is een selectie uit haar werk voor de televisie. De gedichten zitten vol humor, waardoor de tragische familiegeschiedenissen nooit treurig worden. De geestige illustraties verbeelden op een prachtige manier wat in de tekst wordt verwoord. Voorlezen vanaf ongeveer 4 jaar.

ISBN 905637527X | Hardcover | 35 pagina's | Lemniscaat | 2003

Leeftijd 4-6 jaar

Tijd voor maken pagina: 0.447 seconden