Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2019 - Brieven

Lees meer
6 jaren 11 maanden geleden #90935 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2019 - Brieven
Brieven uit Genua

Ilja Leonard Pfeijffer

Brieven uit Genua is de natuurlijke tegenhanger van La Superba. Het speelt zich voor het grootste deel af in dezelfde stad. De roman komt erin ter sprake, en de ontvangst ervan. Toch is het ook een heel ander boek.

De fictieve auteur uit La Superba heeft in de brieven plaatsgemaakt voor het gelijknamige personage in het barre, bange oord dat werkelijkheid heet: alle brieven zijn echt en voor zover mogelijk werkelijk verstuurd. In die brieven reflecteert de schrijver niet alleen op zijn bestaan als schrijver en op het schrijven zelf, op zijn jeugd in Rijswijk en zijn studententijd in Leiden, maar ook op de gebeurtenissen in de wereld.

Tijdens het schrijven van de brieven ontspint zich het verhaal van een grote liefde die alles verandert.

Irritant scherpzinnig, pijnlijk grappig en hartverscheurend eerlijk.

Recensie

In deze autobiografie in briefvorm, 'de natuurlijke tegenhanger' van 'La Superba', schrijft Ilja Leonard Pfeijffer brieven aan een vroegere geliefde met wie hij ooit naar Genua fietste, aan zijn moeder, uitgever, accountant etc. Ook aan zijn jongere zelf (in omgekeerde chronologische datering en in de tweede persoon enkelvoud; de afloop kennend en met adviezen). We lezen een portret van leven en werk. De jeugd in Rijswijk, studie in Leiden, werk aan de universiteit, wording als schrijver, verblijf in Genua, het letterkundige bedrijf, de roem, de eigenzinnige manier van leven, de onvoorstelbare drankconsumptie, zijn liefdes, de actualiteit en literaire kwesties (schijn en wezen, décor) worden belicht.

Als lezer schiet je regelmatig in de lach, je aanvaardt behartenswaardige vermaningen, je bent ontroerd, voelt je meegesleept, wilt naar Genua.

Hartveroverende brieven zijn het, dat terwijl er soms zelfgenoegzaamheid is. Uiteindelijk ontmoet de schrijver in Genua een nieuwe geliefde, hij zweert de drank af, omarmt het leven. Mooi boek, ook in de reeks 'Privé-domein' (nr. 282) uitgegeven.

Jos Radstake

ISBN 9789029506618 | Paperback | 704 pagina's | De Arbeiderspers | maart 2016

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 11 maanden geleden #90936 door dettie
Citaat van de dag

Terwijl ik wegdrijf in een halfslaap, krabt de butler met een spateltje de bruine korsten van mijn voeten.

'Er is vandaag een brief gekomen,' zegt hij.'Maar niets om u zorgen over te maken. Ik heb hem ongeopend in de haard gegooid'

'Krijgen we bezoek?'

'Ik zie het als mijn voornaamste taak dat u rustig kan blijven slapen.”

― Ilja Leonard Pfeijffer

Brieven uit Genua

Lees meer
6 jaren 11 maanden geleden #90937 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema juli 2019 - Brieven
Intrigerend stukje tekst is dit! Heeft iemand dat boek gelezen?

Lees meer
6 jaren 11 maanden geleden #90939 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema juli 2019 - Brieven
Het klinkt als Oblomov. Nee ik heb nog nooit iets van deze auteur gelezen.

Lees meer
6 jaren 11 maanden geleden #90940 door dettie
Nee dit boek heb ik niet gelezen. Ik heb wel een stuk in La Superba gelezen maar dat werd een beetje thrillerachtig en toen ben ik ermee gestopt.

Maar hij kan wel schrijven.

Ik heb ook wel gedichten van hem gelezen en elke week zijn stukje in de krant (te lezen op facebook). Artikelen die ik graag lees.

Dettie

6 jaren 11 maanden geleden #90943 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2019 - Brieven
Ik heb ook nooit iets van Ilja Leonard Pfeijffer gelezen. Oblomov ken ik natuurlijk wel.

Ik zou bijna zeggen: "Wie niet." Maar dat is weer wat overdreven. Niet alles wat ik ken, of weet, is algemeen bekend, zegt degene die bij 'Twee voor twaalf' regelmatig roept: "Dat weet toch iedereen."

Tijd voor maken pagina: 0.395 seconden