Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2018 - Het WERK van de schrijvers

7 jaren 9 maanden geleden #87656 door
Tja, maar een uitgeverij zonder commercieel hart is ook snel klaar met uitgeven. Er zal toch geld moeten worden verdiend, want niemand werkt gratis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #87662 door dettie
Minister

Bericht aan allen

Michael Kopfmüller

We storten neer. Bid voor mij. Ik hou van je.’ De roman Bericht aan allen begint met een dramatisch laatste sms’je van een dochter aan een vader.

Maar de vader, Selden geheten, krijgt weinig tijd om te rouwen. Als minister van Binnenlandse Zaken van een niet nader genoemd Europees land moet hij tal van crises het hoofd bieden. Stakingen, een opstand van kansarme jongeren in buitenwijken, een terroristische dreiging en overstromingen zorgen ervoor dat de politicus onder zware druk staat. Bovendien heeft Selden, die overeenkomsten vertoont met de Franse president Nicolas Sarkozy, een stormachtig privéleven.

Recensie

Roman over een minister van een niet nader genoemde Europese staat, waar terreur en sociale onrust reele bedreigingen vormen. De turbulentie van het politieke klimaat beheerst de politicus ook in zijn privéleven, dat evenmin stabiel is. De benauwende maatschappelijke context is geloofwaardig beschreven, de hoofdpersonen blijven een beetje bleek, wat opzet kan zijn, maar aan de kwaliteit van de roman enigszins afbreuk doet.

Uiterst vlot leesbaar met een onthullende inkijk in het politieke bedrijf, waar ook degenen die in het centrum van de macht opereren nauwelijks greep hebben op de gebeurtenissen in de maatschappij en hun persoonlijk leven.

Een serieuze, relevante roman in mooi vertaald, helder proza. Bekroond met Alfred Doblin-Preis. Van de Duitse auteur (1961) verscheen eerder 'Lotgevallen van een beddenverkoper'. Vrij kleine druk.

ISBN 9789041413697 | other formats | 317 pagina's | Anthos | november 2008

Vertaald door G. Meijerink

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #87663 door dettie
Citaat van de dag

Men beweert dat er een tijd is geweest, waarin niet elk kamerlid zich geschikt achtte voor minister.

Louis Latzarus

Frans journalist en schrijver 1878-1942

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #87668 door dettie
Leraar

Bint

F. Bordewijk

De Bree is een leraar die een weggepeste collega van klas 4 d, bijgenaamd de Hel, mag vervangen. Hij wordt daarin bijgestaan door de uiterst dictatoriale directeur Bint die een systeem van tucht heeft ontwikkeld. Wat volgt is een psychologische oorlog die het hele schooljaar zal duren. Dan pleegt een van de leerlingen zelfmoord en neemt Bint plotseling ontslag. De vraag is of hij wel zo gestaald is als hij altijd heeft doen voorkomen.

De advocaat/schrijver Ferdinand Bordewijk (1884 -1965) produceerde literatuur als gewapend beton, direct en fel, en wordt om die reden tot de Nieuwzakelijken in de Nederlandse literatuur gerekend. Bint is geschreven in 1934 en hoort samen met Karakter tot zijn meesterwerken.

Recensie

Beroemde Nederlandse roman over een beginnend leraar aan een school waar een ijzeren discipline heerst, ingesteld door directeur Bint.

Deze facsimile-editie naar de eerste druk van 1934 is uitgegeven t.g.v. Bordewijks honderdste geboortedag en t.g.v. van het feit dat het vijftig jaar geleden is dat de eerste druk verscheen. Gezien de buitengewone plaats die deze roman in de Nederlandse literatuur inneemt en gezien het feit dat hij zeer veel door scholieren wordt gelezen, mag het boek eigenlijk in geen enkele bibliotheek ontbreken.

Zeer duidelijke, grote en forse druk; minieme bindmarge.

(NBD|Biblion recensie, J.A. Dautzenberg)

ISBN 9789023667148 | Hardcover | 131 pagina's |Thieme Meulenhoff | december 2014

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #87669 door dettie
Citaat van de dag

De middelmatige leraar vertelt. De goede leraar verklaart. De betere leraar toont aan. De wáre leraar inspireert.

William Arthur Ward (1921-1994)

Amerikaans pedagoog

7 jaren 9 maanden geleden #87671 door
Ik kan me dit boek nog herinneren van school. Indertijd had ik een exemplaar met 3 verhalen, namelijk Bint, Blokken en Knorrende beesten. Dat is dan ook het enige boek dat ik van Bordewijk gelezen heb. Ik kan me herinneren dat Blokken of Knorrende beesten over een staat ging, waarin zelfs het bezitten van een naam verboden was.

Tijd voor maken pagina: 0.484 seconden