Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2018 - Het WERK van de schrijvers

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #87645 door dettie
Citaat van de dag

Hoe komt het toch

dat uitgevers zo gezet zijn

en auteurs zo bedrukt...

Erik Slagter

kunsthistoricus en auteur

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

7 jaren 9 maanden geleden #87646 door
Dat laatste boek heb ik gelezen.

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #87649 door dettie
Ja ik heb het ook gelezen en vond het wel een goed boek, tenminste in die zin dat het weergaf wat er gebeurt als de hebzucht/commercie toeslaat. Dan gaat het hart eruit.

Dettie

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #87650 door dettie
Arts

Dokter Doppert

Marieke van Hooff

In het kleine, gezellige Kolderkerke valt Ricus op een dag plots ten prooi aan een ernstige ziekte: de slappe lach. Dokter Doppert kan altijd alle kwaaltjes meteen genezen, maar dit is toch andere koek. Alleen het sap van een zuurpruim zal Ricus kunnen helpen. Samen met Jet en Reus gaat de dokter dan ook op expeditie naar de zuurpruimenboom. Maar daarvoor moeten ze wel door het Wirwarwoud, over de zeven heuvels en voorbij de Nachtmerrieberg...

Ondertussen gebeuren er in het kleurrijke Kolderkerke heel erg gekke, grijze dingen. Zou die man met de rode kuif die keer op keer opduikt daar iets mee te maken hebben?

Recensie

In het vrolijke dorpje Kolderkerke heeft de aimabele dokter Doppert een serieus ziektegeval. Hoefsmid Ricus heeft een ernstige aandoening, de slappe lach. Voor de remedie moet de dokter (samen met Jet en Reus) op expeditie om de zuurpruimenboom te vinden.

Tijdens hun afwezigheid ziet Felrood, een chagrijnige man, zelfbenoemd koning en stichter van Grijsrijken, zijn kans schoon om Kolderkerke om te toveren tot een nieuw Grijsrijk. Kan dokter Dobbert het dorpje nog redden?

Sprookjesachtig verhaal – met enigszins gedragen taalgebruik – met een bevredigend eind voor jonge kinderen. Het doorlopende verhaal is onderverdeeld in 21 hoofdstukken, die titels dragen in de volgorde van het alfabet. Door deze hoofdstukindeling is het tekstueel omvangrijke verhaal geschikt om voor te lezen. De rijkelijk aanwezige illustraties, variërend in grootte en techniek, zijn sfeervol en sprookjesachtig. Voorin worden vijftien personages (mensen, fantasiefiguren en dieren) voorgesteld. Bijgevoegd een cd waarop het hele verhaal wordt voorgelezen en die ook zes liedjes bevat. Vanaf ca. 5 jaar.

Ton Jansen

ISBN 9789059328884| Hardcover | 120 pagina's | Van Halewyck | september 2012

Voorlezen vanaf 5 jaar, zelf lezen vanaf ca 8 jaar

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #87651 door dettie
Citaat van de dag

Als ik naar de dokter wil gaan, aarzel ik meestal zo lang dat het niet meer nodig is.

O.M.

Lees meer
7 jaren 9 maanden geleden #87652 door dettie
Erg leuk boek was dit, Dr. Doppert, leuk dat je het op de lijst had staan Berdine, kon ik weer even o ja roepen en nagenieten.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.414 seconden