Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Annegreet van Bergen - Gouden jaren

Lees meer
11 jaren 8 maanden geleden #62674 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren
Ik heb het boek eens ingekeken en het lijkt me erg leuk. M'n vader moet er ook zelf maar eens naar kijken. Als het hem wat lijkt, dan heb ik in ieder geval weer een verjaarspresent. Ik hoop dat het hem wat lijkt, want dan heb ik een reden om het boek te kopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 8 maanden geleden #62676 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren
Er staat nu ook een interview met de schrijfster op Leestafel. Dat kregen we door gestuurd door de uitgever.

www.leestafel.info/annegreet-van-bergen

Dettie

Lees meer
11 jaren 8 maanden geleden #62677 door marjo
Aardig stukje. Ja, de was is tegenwoordig een fluitje van een cent. Alleen het strijken moet nog met de hand gebeuren.

Lees meer
11 jaren 8 maanden geleden #62811 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren
Mag ik hier een stukje uit mijn blog citeren?

"Maar het belangrijkste blijft toch: Nuancering en relativering. Ook dat roept dit boek op. Het is waar dat het heel hard gegaan is met de veranderingen, dat er veel verbeterd is, vooral op het materiële en medische vlak. Op het sociale en psychische vlak weet ik dat zo net nog niet. En daar zetten al die goed gedocumenteerde onderwerpen je over aan het denken.

Want de auteur blijft natuurlijk wel een econoom! Deze positieve toon is goed: niet zeuren, kijk eens naar wat we allemaal bereikt hebben. Of zoals ze zelf zegt: "Rijker dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden." Oké, mee eens. Maar wordt het dan misschien nu langzamerhand ook niet eens tijd om te kijken wat er ondertussen met andere belangrijke waarden in ons leven gebeurd is? Medemenselijkheid en zorg voor elkaar, natuur- en milieu en duurzaamheid, psychische gezondheid en ethiek, om er maar eens een paar te noemen. Ik blijf hopen dat een boek daarover net zo'n bestseller zal worden, maar ik vrees van niet: de boodschap daarin zal een stuk minder positief zijn."

De rest (van de toch wel positieve recensie) kun je hier lezen: mijnboekenkast.blogspot.nl/2014/10/anneg...en-gouden-jaren.html

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Lees meer
11 jaren 8 maanden geleden #62813 door marjo

librije schreef : Mag ik hier een stukje uit mijn blog citeren?

"Maar het belangrijkste blijft toch: Nuancering en relativering. Ook dat roept dit boek op. Het is waar dat het heel hard gegaan is met de veranderingen, dat er veel verbeterd is, vooral op het materiële en medische vlak. Op het sociale en psychische vlak weet ik dat zo net nog niet. En daar zetten al die goed gedocumenteerde onderwerpen je over aan het denken.

Want de auteur blijft natuurlijk wel een econoom! Deze positieve toon is goed: niet zeuren, kijk eens naar wat we allemaal bereikt hebben. Of zoals ze zelf zegt: "Rijker dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden." Oké, mee eens. Maar wordt het dan misschien nu langzamerhand ook niet eens tijd om te kijken wat er ondertussen met andere belangrijke waarden in ons leven gebeurd is? Medemenselijkheid en zorg voor elkaar, natuur- en milieu en duurzaamheid, psychische gezondheid en ethiek, om er maar eens een paar te noemen. Ik blijf hopen dat een boek daarover net zo'n bestseller zal worden, maar ik vrees van niet: de boodschap daarin zal een stuk minder positief zijn."

De rest (van de toch wel positieve recensie) kun je hier lezen: mijnboekenkast.blogspot.nl/2014/10/anneg...en-gouden-jaren.html

Ik denk dat er op het sociale en psychische vlak ook wel het nodige verbeterd is. Kijk bijvoorbeeld naar de grotere acceptatie van seksuele minderheden. Ook is er tegenwoordig meer aandacht voor kinderen met allerlei 'problemen', zoals ADD, ADHD, autisme en daaraan gerelateerde stoornissen en hoogbegaafdheid.

Nee, we leven nog niet in het paradijs, maar ik zou toch wel vaak een jaar of 20 a 30 later geboren willen zijn.

Lees meer
11 jaren 8 maanden geleden #62821 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: Annegreet van Bergen - Gouden jaren
Ik zeg ook niet dat er niets verbeterd is, juist wel. Maar er zijn nieuwe problemen bijgekomen. Die krijgen geen aandacht. Hoeft in dit boek ook niet, het is vanuit een economisch perspectief geschreven. Ik bedoel ook niet de echt psychische ziekten, dat valt onder de medische vooruitgang. Maar wat dacht je van eenzaamheid, depressie, verslavingen. En asociaal en agressief gedrag, dancefeesten die niet zonder pillen schijnen te kunnen en waar doden vallen. Elke meter natuur die met hand en tand verdedigd moet worden, de CO2 uitstoot die nog steeds niet voldoet aan de afgesproken waarden. Aardebevingen in Groningen en alleen vanwege economisch gewin proefboringen naar schaliegas doorzetten, i.p.v. meer geld te steken in de verdere ontwikkeling van duurzame energie.

Daarom zou ik graag een boek zien dat de keerzijde van deze Gouden jaren toont. Dit is geen afwijzing van vooruitgang en van Annegreet haar boek. Het is heerlijk om te lezen,het is alleen een waarschuwing je niet te laten verblinden, want het is niet alles goud wat er blinkt!

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Tijd voor maken pagina: 0.518 seconden