Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

canto 4 De hel

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden - 20 jaren 8 maanden geleden #4821 door dettie
canto 4 De hel werd gestart door dettie
Jom is zo vriendelijk geweest voor ons alvast een korte samenvatting te maken

Vierde zang :

Eerste hellekring, het voorgeborchte of limbo,

bevolkt door de goede ongedoopten of heidenen :

nl.de Antieke leermeesters en helden van Dante.

Men vertelt Dante van de voorchristelijke bijbelse patriarchen die op transport naar de hemel werden gezet.

De ongedoopten worden door niemand bewaakt of gestraft,

maar er heerst wel een sfeer van zuiver onvervuld (gods-)verlangen.

Je ziet er Homeros en Aeschilos in discussie...De hemel op zijn kop...

Jom
Laatst bewerkt 20 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4908 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
En Dante schaart zich maar alvast tussen de gerenommeerde dichters/schrijvers!! Wel een eigendunk heeft die man!

Ik geef toe dat dit een mooi stuk was...
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4913 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Het is erg mooi, deze canto, het gevoel van nu gaat het beginnen. En een feest der herkenning. Maar waarom is God zo wreed om de mensen die niets van hem wisten niet in het paradijs toe te laten?
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4914 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik weet het niet meer zo goed, maar ik meen dat mij altijd verteld werd dat ongedoopte baby's wel toegelaten werden? En dus ook heidenen (=is de onwetenden)? De wens zal wel de vader van de gedachte zijn..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4941 door Jom
Beantwoord door Jom in topic Re: bericht
De logica van het Middeleeuws Christendom is wreed :

wie niet tot de partij der Rooms-Katholieke gedoopten behoort, komt niet in de hemel.

Maar Dante tracht het probleem op te lossen door :

- de bijbelse patriarchen en aanverwanten toch door Christus’ persoonlijke tussenkomst op speciaal transport naar de hemel te zetten

(maar Gods persoonlijke tussenkomst is niet alleen in de literatuur kunst-en vliegwerk, het is alsof Hij zijn perfecte schepping corrigeert ).

- door de goede heidenen, vooral Dante’s Griekse en Romeinse leermeesters of de “Klassieken”, hun eigen Homeriaanse onderwereld terug te geven (het voorgeborchte of limbo), en dat was eerder een neutrale zone,

maar ditmaal zonder de heidense schurken erbij,

deze delen daarentegen broederlijk hun straf en toestand met de Christelijke zondaars

(vanuit moreel oogpunt wordt in de vergelding blijkbaar géén apartheid geëist.)

- dat voorgeborchte klaart Dante bovendien van alle Oudgriekse angstschimmen zoals de Erinyen(wraakgodinnen), de Harpijen (stormgodinnen, half roofvogel-half vrouw, in die volgorde), Cerberos, Me.dusa (niet verwarren met ónze Medu.sa !), etc etc die er normaal ook vertoeven.

Deze monsters heeft Dante allegorisch weggelokt door hen hoofdcipier of beul van andere hellekringen te maken, alwaar zij mogen huishouden naar believen.

- Dante’s geliefde Klassieken klagen ook niet, zij voelen zich niet gestraft.

-Dante maakt van de heidense Vergilius zelfs een sleutelfiguur , zijn gids op de hachelijkste terreinen

(in de hemel heb je eigenlijk de facto sancto geen gids nodig, iedereen heeft er de weg al gevonden),

en Vergilius spreekt als een volleerd apologeet van het Christendom.

Ziezo, Lizzy en Marjo, dat was me weer een boterham.

Sorry voor de onaagename stijl, en het maquis van ronde haakjes.

gg

PS

Vergeet nooit dat we ons met het lezen van de Divina Commedia niet alleen in de hel bevinden,

en halfhoog in een reusachtige allegorie,

maar ook diep, zeer diep, tot aan de lippen in Dante’s arme nog halfmiddeleeuwse hoofd !
Laatst bewerkt doorJom.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4947 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het is inderdaad erg mooi. Ik lees het met gemengde gevoelens. De onwetenden mogen niet naar het paradijs omdat zij iets niet gedaan hebben (zich laten dopen) waarvan zij niet eens wisten dat zij dat moesten doen. Adam, Noach, Mozes mochten wel voortijdig weg.

Maar als ik het goed begrepen heb komt er nog het laatste oordeel en kunnen de onschuldigen alsnog naar betere oorden.

De grote leermeesters mogen in een meer aangename omgeving verkeren dan de onwetenden en de niet gedoopte baby's, vond ik vreemd. Maar ja, dat zijn mijn persoonlijke gevoelens hierover.

Jom zal zeggen 'Zie het in die tijd'.

Ik begrijp dat Dante toch de rivier Acheron is overgestoken. Op een 'lichter schip'??? (regel 93 Hel canto 3 ).

Worden de grote leermeesters op hun roem uitverkoren?

regel 76

....Hun faam die allerwegen

Opklonk hierboven in het aards bestaan

Bewoog de hemelen tot deze zegen'

Wat ik daaruit opmaak is dat zij wel een deugzaam leven geleid hebben maar niet gedoopt zijn. Maar zij krijgen wel een voorkeursbehandeling omdat zij nobel/geleerd/bekend volk zijn?

Het volgende begrijp ik niet...

regel 104

Sprekend van wat hier beter zij verzwegen,

en

regel 146

Ik word door een teveel aan stof gehinderd

Wat wordt daarmee bedoeld?

Sorry marjo, ik blijk het doorvragen toch niet te kunnen laten ;)

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.458 seconden