Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Canto 3 De hel

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden - 20 jaren 8 maanden geleden #4763 door dettie
Canto 3 De hel werd gestart door dettie
Korte samenvatting De hel canto 3

Dante en Vergilius staan voor de poort van de hel waarboven een tekst staat die eindigt met de beroemde zin "Er is geen hoop voor wie hier binnentreden". Ze treden het voorportaal van de hel binnen en Dante barst in tranen uit bij het horen van zoveel leed. Hij vraagt wie zijn deze lieden, wat is het waarover zij klagen?

Vergilius antwoordt dan zij degenen zijn die geen keus maakten en dat ook de gevallen engelen aanwezig zijn, deze engelen bestonden alleen voor zichzelf, niet trouw noch ontrouw aan God. Deze lieden en engelen zullen de genade van de dood niet leren kennen. Er zal geen recht gesproken worden noch medelijden voor hen getoond worden.

Daarna ziet Dante een krijgsvaan waar drommen mensen achteraan lopen. Hij herkent sommige lieden, die naakt en weerloos door het duister lopen.

Verderop ziet hij een stoet schimmen bij een rivier staan en later ziet hij een bootje over die rivier aankomen. In het bootje staat Charon, die de schimmen toeroept dat zij de harde straf zullen krijgen: "Wee u, ik breng u naar de overkant, naar eeuwig duister, hitte en koude". De naakte lieden verwensen God en alles en iedereen en trekken naar het strand waar zij aan boord gaan op weg naar de hel. Dante en Vergilius zijn niet bestemd voor deze boot, zij zullen een andere weg afleggen. De aarde begint te beven en het onweert heftig. Dante stort ter aarde.

Ik vond dit een moeilijk Canto.

regel 18

Die onverlicht moesten scheiden van het vlees.

Die geen verlichting vonden door de genade van God?

regel 52

Ik keek en zag een krijgsvaan met zo'n vaart...

wordt hier bedoelt de waanzin van een oorlog of proberen de lieden alsnog ergens een keus voor te maken door die krijgsvaan te volgen?

en zo alsnog een genadiger straf te krijgen i.p.v. naar de hel vervoerd te worden?

Is de naam Charon ook een verwijzing naar iets?

Bernadet
Laatst bewerkt 20 jaren 8 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4780 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
regel 18:'hen, die het hoogste geestesgoed verloren' staat voor het aanschouwen van God. Zij zijn gestorven en in de hel aanbeland zonder God te mogen zien.

Waar die vaandel voor staat weet ik ook niet: ze wordt gevolgd door schimmen van mensen die laf waren in hun leven? Betekent dat dat ze juist niet kozen voor de strijd?

Charon is de veerman die de zielen overzet over de Acheron.

Het valt niet mee, ben ik met je eens, Bernadet, om al die verwijzingen te begrijpen. Maar ik moet eigenlijk toegeven dat ik er ook vaak overheen lees. Ik leer meer van jouw op- en aanmerkingen, dan dat ik het zelf zie! En ik heb denk ik toch een wat makkelijkere versie van de Commedia..

Marjo
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4781 door dettie
Charon is de veerman, Bernadet.

Lizzy

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4782 door dettie
Nee dat bedoelde ik niet, dat begreep ik maar de naam Charon verwijst dat ook naar iets of iemand?

Bernadet

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4784 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Hoe bedoel je?
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4785 door dettie
Dante gebruikt heel veel namen en woorden die naar iets verwijzen zoals het Vat door Hem verkoren voor Paulus blijkt te staan. Ik vroeg me dus af of Charon ook naar iets verwijst of is het gewoon de naam van de veerman.

Bernadet

Tijd voor maken pagina: 0.424 seconden