Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Canto 1 Proloog

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4769 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nu ja, Marjo,

allegorie is bijna een anagram van allergie,

het verschilt slechts één verwonderende "o!"

gg

jom
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4770 door dettie
"verstoppen" was bij wijze van spreken hoor, niet negatief bedoeld. Nou ja, slechts in zoverre dat ik inderdaad die allegorie-allergie (mooi gevonden) heb.

Het is de Hollandse nuchterheid, bestaat geen remedie voor..

Marjo

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4783 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
fantastisch!!! Je heb jezelf overtroffen.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4815 door Jom
Beantwoord door Jom in topic Re: bericht
Bernadet, je bent ongelooflijk.

Ziehier dan betreffende canto 1.

In verband met je vraag.

Waarom wordt er van windhond (bij mij staat er trouwens Veltro) gesproken? Heeft een windhond ook een speciale betekenis?

De windhond is waarschijnlijk een heraldische(wapenschildkundige) verwijzing naar Can Grande della Scala. (Ik citeer een antwoord op Marjo :”Omdat deze heer van Verona de politieke (wereldlijke) favoriet van Dante is, en de heren van Verona tussen Feltro en Montefeltro (“beide feltro’s”) hun woonst hadden. Maar het is niet zeker : er zijn vele andere verklaringen mogelijk met als uitschieter: Mussolini (dachten sommigen in een donkerder tijdperk), die ook geboren is tussen Feltro en Montefeltro.”)
Laatst bewerkt doorJom.

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4846 door dettie
Wat achtergrondinformatie

Dante was 15 Juni 1300 prior, d.i. een der twee hoofdbestuurders van Florence. Het prioraat werd slechts twee maanden bekleed. De geleerde staatsman maakte daarna, met drie anderen, deel uit van het gezantschap bij Bonifacius VIII.

Aan de politiek van die paus schrijft Dante de vervolgingen toe, welke hij sindsdien in zijn vaderland te verduren had. Zijn huis te Florence werd geplunderd; hij zelf verbannen; en 24 Januari 1302 bij verstek tot vijf duizend lire boete veroordeeld, en op 10 Maart 1302 veroordeeld om levend verbrand te worden, indien hij het florentijn gebied betrad.

De regering vaardigde 16 December 1316 een besluit uit, dat de ballingen de terugkeer in Florence toestond, mits zij boete deden. Dante wees dat voorstel met verontwaardiging af, en schreef daarover een beroemde brief, vertaald in ‘De Wachter, II, 393.

Verschillende vorsten boden hem gastvrijheid aan, en hij bracht o.a. drie jaren aan het Hof te Verona door.

Dante leefde aan het Hof van Can Grande della Scala, Heer van Verona, sinds de lente van 1317 tot haar einde in 1320. Wat op een zijn wandelingen te Verona gebeurde (hierboven II: 46-66) wordt medegedeeld door Giovanni Boccacci, in zijn ‘Leven van Dante’ dat vóór zijn ‘Aanteekening op de Komedie’ staat, in de afdeling: Fatteze, Usanze e Costumi di Dante: Gelaatstrekken, gebruiken en gewoonten van Dante.

Van daar toog hij in het voorjaar van 1320 naar Ravenna, waar hij in het paleis van zijn vriend Graaf Guido Novello da Polenta woonde; ‘Het Paradijs’ voltooide en 14 September 1321 overleed, 56 jaar, 3 maanden en 14 dagen oud.

Bij Ravenna, niet ver van de vervallen havenstad Classe (Chiassi), strekte zich, mijlen langs het strand, een zwaar pijnbosch uit (Vagevuur XXVIII: 20). Daar placht Dante de eenzaamheid te genieten.

De gehele Komedie werd geschreven van 1302 tot 1321. Na ‘Het Paradijs’ voltooid te hebben, zweeg de dichter.

Bron: DBNL

bernadet

Lees meer
20 jaren 8 maanden geleden #4943 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik heb gisterenavond heel laat de eerste zang herlezen en heel wat aantekeningen gemaakt bij de print van dit forumitem.

Ik vraag me af of het nog de moeite loont dit hierop te zetten.

Ik hol maar wat achterop. En jullie zijn alle zoveel verder....

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.521 seconden