Ik denk dat vers = regel, Bernadet,
Juist, ja, dat bedoel ik.
vv. 107-108:
waarvoor Euryalus, de maagd Camilla,
Nisus en Turnus bloed en leven gaven
Even opgezocht en het volgende gevonden:
Nisus en Euryalus zijn 2 jonge Trojaanse vrienden uit het gevolg van Aeneas. Vanuit de stad Pallanteum waar een bondgenoot de Trojanen onderdak en bescherming bood, wagen ze, zonder dat iemand ervan weet, een nachtelijke uitval tegen het kamp van de Rutuliërs. De Rutuliërs die dit helemaal niet verwacht hadden, sliepen of hadden gedronken. De twee kunnen een ware slachting aanrichten. Terugkerend van hun raid worden ze ontdekt door ruiters die juist aankomen en achtervolgd. Nisus kan in de bossen ontsnappen. Euryalus wordt omsingeld. Daarop keert Nisus terug om zijn vriend te ontzetten, vecht als een leeuw maar moet, net als zijn vriend het onderspit delven. Zieltogend gooit Nisus zich op het lichaam van zijn dode vriend.
De volgende ochtend worden de hoofden van Nisus en Euryalus, op speren gespietst, tentoongesteld voor de muren van de stad Pallanteum
Nisus en Euryalus zijn het symbool van jonge onstuimigheid en vriendschap-tot-in-de-dood.
Camilla is een jonge, krijgshaftige maagd die Turnus bijstond in zijn strijd tegen Aeneas. Zij sterft getroffen door een pijl.
Turnus, leider van de Rutuliërs, komt om in een tweegevecht met Aeneas.
vv. 124-126:
Want Hij, de Keizer, die regeert daarboven,
wil niet, omdat ik eens zijn wet weerstreefde,
dat gij door mij zijn stad zult binnentreden.
Als niet-katholiek mocht Vergilius natuurlijk enkel de leidsman zijn tot een bepaald punt. Een ongelovige kon onmogelijk het paradijs binnen.
Groetjes. Tiba.