Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62521 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet
Ik zie wel overeenkomsten met de 100-jarige man. Het zijn allebei verhalen waarin het verleden van de hoofdpersonen aan bod komt - en daar zitten in beide gevallen bijzondere gebeurtenissen tussen - en de hoofdpersonen maken kennis met heel veel nieuwe mensen. Er ontstaan bijzondere en ongewone vriendschappen in beide boeken.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

11 jaren 9 maanden geleden #62526 door

Annemarie schreef : Ik zie wel overeenkomsten met de 100-jarige man. Het zijn allebei verhalen waarin het verleden van de hoofdpersonen aan bod komt - en daar zitten in beide gevallen bijzondere gebeurtenissen tussen - en de hoofdpersonen maken kennis met heel veel nieuwe mensen. Er ontstaan bijzondere en ongewone vriendschappen in beide boeken.

Ik vind die overeenkomsten zo vaag, dat je op die manier heel veel boeken met 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween' kunt vergelijken. Het verleden van Ove is vele malen geloofwaardiger dan dat van de hoofdfiguur in 'De 100-jarige man...' en dat geldt ook voor de rest van het verhaal, dat vooral een achtbaan van ongeloofwaardige avonturen is.

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62530 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet

Renate schreef : Ik zie wel overeenkomsten met de 100-jarige man. Het zijn allebei verhalen waarin het verleden van de hoofdpersonen aan bod komt - en daar zitten in beide gevallen bijzondere gebeurtenissen tussen - en de hoofdpersonen maken kennis met heel veel nieuwe mensen. Er ontstaan bijzondere en ongewone vriendschappen in beide boeken.

Ik vind die overeenkomsten zo vaag, dat je op die manier heel veel boeken met 'De 100-jarige die uit het raam klom en verdween' kunt vergelijken. Het verleden van Ove is vele malen geloofwaardiger dan dat van de hoofdfiguur in 'De 100-jarige man...' en dat geldt ook voor de rest van het verhaal, dat vooral een achtbaan van ongeloofwaardige avonturen is.

Ik zie de overeenkomsten wel, hoewel het inderdaad twee verschillende verhalen zijn. Ik proef toch wel dezelfde sfeer. Maar ik snap best dat niet iedereen dat zo ervaart.

<t></t>

11 jaren 9 maanden geleden #62531 door

Annemarie schreef : Ik zie wel overeenkomsten met de 100-jarige man. Het zijn allebei verhalen waarin het verleden van de hoofdpersonen aan bod komt - en daar zitten in beide gevallen bijzondere gebeurtenissen tussen - en de hoofdpersonen maken kennis met heel veel nieuwe mensen. Er ontstaan bijzondere en ongewone vriendschappen in beide boeken.

Ik zie de overeenkomsten wel, hoewel het inderdaad twee verschillende verhalen zijn. Ik proef toch wel dezelfde sfeer. Maar ik snap best dat niet iedereen dat zo ervaart.
Ik vind de sfeer volkomen anders. In dit boek heb je levensechte figuren, die je in het hart sluit en in 'De 100-jarige man...' heb je ongeloofwaardige mensen, waar je niet of nauwelijks een band mee kunt krijgen.

Een vergelijking tussen deze 2 boeken vind ik net zo vreemd als een vergelijking tussen Herman van Veen en Jan Smit, omdat ze beide in het Nederlands zingen.

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62532 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet
Jemig, het begint interessant te worden. Ik vond de 100-jarige man niks. Zal ik dit boek dan maar eens gaan lezen? :mrgreen:

Lees meer
11 jaren 9 maanden geleden #62533 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Fredrik Backman - Een man die Ove heet
haha ja, dat is inderdaad appels met peren vergelijken Herman van Veen en Jan Smit.

De 100-jarige man vond ik vreselijk, ik kon het niet eens uitlezen. Binnen de kortste keren waren er al bizarre moorden en

rare gebeurtenissen. Voor mij is een vergelijking met dat boek dus niet echt positief maar wat ik aan enorm positieve

reacties overal heb gelezen, ook van mensen die 'mijn' gevoel voor humor hebben, vorm ik (en jij dus ook Renate :-) ) een

uitzondering.

Ik houd erg van gekke verhalen maar het moet zo gebracht worden dat je het gelooft. Dat je in de fantasie van de schrijver

mee kunt gaan. Voor mijn gevoel ontbrak dat totaal bij de 100-jarige man. Ik vond alles té bizar.

Maar dat ligt dus puur aan mezelf.

Renate, misschien is het handig om alleen de tekst waarop je wilt reageren aan te halen.

Als je op de knop citeer klikt dan zie je de tekst tussen quote="naam" en

/qoute, die beide tussen deze haakjes ---> [ ] staan.

De tekst die tussen die twee quotevermeldingen staat is dus de tekst die je citeert.

Tussen die twee quotes kun je de tekst aanpassen, dus delen weghalen waarop je niet reageert.

Dat is wat directer en makkelijker voor de forumlezers denk ik.

Uitleg:

met quote="naam" open je het citaat van iemand

(de naam moet tussen de aanhalingstekens staan anders zie je de naam niet)

met /quote dus schuine streep voor quote sluit je een citaat af.

beide moeten tussen de [ ] haakjes maar dat kan ik nu niet doen anders maak ik een quote :D

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.531 seconden