Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Stephan ter Borg-Orang-oetans drijven niet samenlb aug 2012

Lees meer
14 jaren 1 maand geleden #45690 door dettie
Ik beluister net een interview met de schrijver, in het programma De avonden.

programma.vpro.nl/deavonden/afleveringen...ensdag-18-april.html (begint bij 33.07)

Hij is bewonderaar van Gerard Reve en Herman Brusselmans.

De humor van Stephan ter Borg is daar ook wel mee te vergelijken zeker met de humor van Reve.

Brusselmans gaat maar door en is niet altijd leuk.

Stephan ter Borg doseert de humor beter en zijn humor is meer ter zake bij het onderwerp. Ik heb me kostelijk vermaakt tenminste.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 1 maand geleden #45692 door marjo
Het trekt me niet erg...

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47065 door Annemarie
Uit! Prachtig en humoristisch boek. Recensie is in de maak.

<t></t>

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47098 door Annemarie
Mijn recensie is inmiddels ook geplaatst: www.leestafel.info/stephan-ter-borg

<t></t>

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47100 door dettie
Zo! Dat is een recensie! Ik vond het zo moeilijk om over dit boek wat te schrijven en dat heb ik vaak als ik boeken echt goed vind.

Het is dan zo moeilijk onder woorden te brengen waarom je het goed vindt. Als je iets niets vindt is dat makkelijker te vertellen.

Het was vooral de onderkoelde cynische humor die ik zo kon waarderen.

Ik zag trouwens de ik-figuur niet echt als een nietsnut, terwijl hij dat wel is. Eerder als een tragisch figuur die weet dat alle hoop op hem gevestigd is en daardoor lam slaat. Zijn ouders zijn natuurlijk typische mensen en om die vader met zijn wilde ideeën moest ik vaak gnuiven.

Dettie

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47103 door Annemarie
Ik heb enorm zitten zweten op deze recensie Dettie en dat kwam niet door het warme weer ;). Ik ben wel een paar keer helemaal opnieuw begonnen. Ik heb dat ook als ik een boek goed vind, dan wil ik graag precies uitleggen waarom en soms is dat lastig. Ik moest ook heel veel schrappen omdat de recensie anders veel te lang werd.

Op zich is de ik-figuur misschien wel een nietsnut maar ook eentje die je het niet zo kwalijk kunt nemen. De hoge verwachtingen die zijn ouders hebben, hebben een verlammend effect op hem. En hij is in een enorm gat gevallen nu Ernst niet meer thuis woont. Ook heb ik het gevoel dat hij niet veel ruimte heeft gehad om zichzelf als persoon te ontwikkelen. Hij is halverwege een beetje blijven steken.

Die vader is komisch maar als vader faalt hij natuurlijk stevig. Moeder is teveel met zichzelf bezig en met haar oudste zoon.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.481 seconden