Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Stephan ter Borg-Orang-oetans drijven niet samenlb aug 2012

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47672 door Annemarie
Tuurlijk gaat het meer om wat het met de ik-figuur doet. Het is niet duidelijk in hoeverre de broer zich van de situatie bewust is. Ik denk dat de broer hem houvast bood, dat het minder opviel dat hij zelf niets met zijn leven deed.

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47679 door marjo
Vanaf zijn geboorte was er voor de 'ik' een broer, een verantwoordelijkheid, hem deels opgedrongen door de ouders.

Als dat houvast in je bestaan wegvalt, vind je dan niet dat een bodem onder zijn bestaan ineens weg is?Misschien gaat de vergelijking een beetje mank, maar het lijkt me dat het is alsof je ineens geen twee armen hebt, maar slechts eentje.

Even zijn er weer twee, als Kemal in zijn leven komt, maar ook die valt weg. Je zou door twee van zulke klappen wel gekke dingen gaan doen. Ik zie zijn daad niet als een 'redden' van zijn broer, maar als een manier om zijn eigen leven weer die twee armen te geven.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47680 door dettie
Ah ja, zo kun je het inderdaad ook zien. Zo had ik het niet bekeken, dat de ik-figuur dankzij zijn broer ook een 'reden van bestaan' had. Ik dacht omgekeerd dat hij 'niet bestond' niet opgemerkt werd, dankzij Ernst.

Je bedoelt dat de ik-figuur maar wat aanklooit maar dankzij Ernst heeft hij nog het gevoel van enig nut te zijn. Door Ernst, in het 'reservaat' te stoppen viel juist alles voor de ik-figuur weg en voelde hij zich n.aakt of met maar één arm zoals jij zo mooi zegt. Ja dat is heel anders dan ik het zag. Zou ook kunnen inderdaad.

Ik ga eens broeden daarop.

Dettie

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47683 door marjo
Ik had ook niet het idee dat de 'ik' maar aanklooit. Hij is druk, maar met de verkeerde dingen. Nou ja, wie bepaalt dat?

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47685 door Annemarie
Ik kan me goed vinden in wat Marjo schrijft. De ik-figuur wil Ernst dan misschien wel redden maar dat is voornamelijk uit eigenbelang. Het is meer een smoes dan noodzaak. Hij voelt zich niet compleet zonder zijn broer.

<t></t>

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47686 door dettie
Mee eens dat hij zich niet compleet voelt zonder zijn broer, maar naar mijn gevoel is hij enorm kwaad dat zijn broer zomaar in dat tehuis is geplaatst zonder dat hij er iets van wist. Hij vindt het zijn broer onwaardig.

Ik zie het niet als eigenbelang. Maar ja dat is gewoon verschil van mening kunnen we eindeloos over doorgaan denk ik.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.487 seconden