Het hele boek gaat over die broer. De ik-figuur is duidelijk gek op zijn broer. Hij praat altijd met een soort mildheid over hem.
Ondanks dat hij altijd met hem móet optrekken wil hij ook niet dat zijn broer misbruikt wordt zoals die jongens in de winkel deden. Ook wil hij niet dat hij in het 'reservaat' woont.
Die ouders zijn veel te veel met hun eigen gedoe bezig. Vader is bijna obsessief met die nieuwe buren bezig en zijn bedrijf en moeder eerst met Ernst en als hij weg is met zichzelf (waar ze nooit aan toegekomen is) en haar huwelijk wat niets meer voorstelt.
Er is nooit aandacht voor de ik-figuur en die klooit daarom maar wat aan. Enige stimulans gaat er niet uit van zijn ouders. Ook nadat Ernst weg is, wordt hij niet opgemerkt.
Het leven van zijn ouders gaat niet echt verder, zij klooien ook maar een eind heen. Dat hele gezin is nooit hecht geweest. Het hangt als los zand aan elkaar. Kemal maakte er meer een eenheid van door zijn aanwezigheid. Maar ook daarin slaan de ouders door. Je wordt vanzelf wel scherp in je uitspraken in zo'n situatie lijkt me. (Maar ouders de schuld geven van een gehandicapt kind gaat wel ver.)
Ik denk, dat de ik-figuur juist wel gek op zijn broer is en omdat Ernst er helemaal niets aan kan doen dat hij is wie hij is. De ik-figuur denkt mogelijk dat hij eindelijk ook eens wat kan doen voor hem buiten alle 'opdrachten' van zijn ouders.
In het begint vertelt hij ook dat zijn ouders pertinent weigeren Ernst in een tehuis te stoppen. Ik denk dat hij het ze erg kwalijk neemt dat ze het uiteindelijk, zonder hem daarin te kennen, toch deden. De mening van de ik-figuur daarover wordt volledig genegeerd. Hij wist niet eens van hun plannen! Het is wel zijn broer!
Hij vind het afschuwelijk en 'redt' zijn broer.
Het is wel mijn gedachte erachter dat de ik-figuur juist wel met die situatie zit. (Ik kan er helemaal naast zitten.)
Dettie