Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Erik Menkveld: Het grote zwijgen (samenleesb feb/maart 2012)

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44250 door marjo
Dat weet ik!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44252 door dettie

berdine schreef : Een wig drijft tussen de vriendschap van de mannen, Dettie. Dat klopt wel.

Ik heb er nog eens over nagedacht maar ben nog steeds van mening dat zij juist geen wig drijft tussen de twee mannen. Eerder is Diepenbrock al heel boos op Vermeulen omdat hij ongezouten zijn mening gaf over Diepenbrock en het is juist Elsa die laat zien dat Vermeulen het goed bedoelt. Dat hij Diepenbrock weer goed aan het werk wil zien (na WOI)

Het is Diepenbock zelf die alle ellende veroorzaakt door zijn aanbidding voor Jo.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Zelfs als Diepenbrock van de verhouding af weet blijft hij in contact met Vermeulen, omdat hij de gesprekken niet wil missen en weet dat hij in feite geen bezwaar kan maken omdat hij precies hetzelfde deed.

Diepenbrock kwam sowieso niet over als een krachtige man. Het liefst liet hij alles maar op zijn beloof tot een ander de beslissing nam, zoals Jo deed en uiteindelijk Elsa ook.

Dettie

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44254 door dettie
Tussen september 1909 en zomer 1910 zijn het voornamelijk de compositie en de orkestratie van Marsyas die hem bezighouden. De ontstaansgeschiedenis laat zich volgen aan de hand van de dateringen in de Marsyasautografen en van opmerkingen in Diepenbrocks correspondentie. Enkele brieven uit deeerste maanden van 1910 aan zijn vriendin Johanna Jongkindt zijn in dit opzicht van speciaal belang. Daarin laat Diepenbrock zich uitvoerig uit over tal van aspecten van de compositie.

Dat deze vrouw de ware inspiratiebron vormde tot de Marsyas-muziek, wordt niet verbloemd.

Dit bovenstaande vond ik hier igitur-archive.library.uu.nl/dissertatio...6-0922-200100/c3.pdf

Het verbaast me ook dat het eerste kind van Diepenbrock Joanna heet.

Hier kun je correspondentie opvragen tussen Diepenbrock en Johanna Jongkindt

nmi.pictura-dp.nl/en/archives/list-of-mu...on&id=273&start=4840

----

Ik las ook dat Vermeulen in het echt met dochter Thea Diepenbrock getrouwd is nadat zijn eerste vrouw was overleden.

Vermeulen trouwde in 1918 met Anna Wilhelmina Celestine (Anny) van Hengst (1889-1944). Zij kregen vier kinderen: een dochter Anny (1919) en drie zoons Roland (1920), Josquin (1921) en Donald (1926). Zijn vrouw Anny stierf in september 1944 in Frankrijk aan de gevolgen van ondervoeding. Een maand na haar overlijden sneuvelde hun zoon Josquin, die dienst genomen had in het Franse bevrijdingsleger. Vermeulens dagboeken uit deze moeilijke periode 1944-45 zijn in 1991 gepubliceerd.

Na zijn terugkeer in Nederland na de bevrijding hertrouwde Vermeulen in 1946 met Diepenbrocks dochter Dorothea Anna Maria (Thea) Diepenbrock (1907-1995). Zijn liefdesbrieven aan haar uit 1945-46 werden in 1995 gepubliceerd. Zij kregen in 1949 een dochter Odilia. Zij trouwde met Ton Braas, die later de biografie van Vermeulen schreef.

Wel bijzonder om te lezen na het boek van Menkveld

---

Hier zijn nog foto's van Diepenbrock en zijn gezin

www.geheugenvannederland.nl/hgvn/webroot...a/nmi/fs_nmi_nl.html

--

En hier een link naar informatie over Joseph Raphael de Amerikaan van Jo

josraphael.8k.com/ (Nederlands)

josraphael.8k.com/about.html (Engels)

Dettie

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44255 door marjo
Dat is inderdaad leuk: al die informatie die je later vindt! Het geeft het boek een extra dimensie.

Waarom vind je het vreemd dat de eerste dochter Johanna heet? Vind je dat niet kunnen? Misschienis het ook de naam van een voorouder?

What's in a name...

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44258 door dettie
Nou afgaande op het boek dan is Diepenbrock helemaal gek op Jo (Johanna), omdat af te reageren wordt hij in zijn huwelijk hartstochtelijker en komen er eindelijk kinderen. Om dan je eerste kind Joanna te noemen... ik vind het nogal wat.

Dettie

Lees meer
14 jaren 3 maanden geleden #44260 door berdine
Het verbaast me ook dat het eerste kind van Diepenbrock Joanna heet.

De moeder van Diepenbrock heette Johanna, Dettie. Zie de link met de foto's.

Tijd voor maken pagina: 0.430 seconden