- Ontvangen bedankjes 0
'De Thuiskomst' vond ik juist wel een prachtige roman. Ik lees graag historische romans en hoewel dit qua inhoud misschien niet overal heel 'historisch authentiek' overkomt vind ik het toch een tijdloos boek. Die stille onuitgesproken hunkering... Steeds maar dat wachten. Ik heb het boek eigenlijk helemaal niet als heel somber ervaren, hoewel er inderdaad wel veel sombers gebeurt. Maar ik lees ook niet noodzakelijkerwijs om vrolijk te worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dettie schreef : Wat jij schrijft is natuurlijk zo, die vrouw verliest alles. Maar vergeet niet dat kindersterfte in die tijd veel vaker voor kwam dan nu. Het was uitzonderlijk als alle kinderen bleven leven.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet erg is.
Dettie schreef : Ik stoorde me erg aan haar gedrag rond haar zoontje wat na dat dochtertje werd geboren. Ze keek er amper naar om. Dat klopte niet met haar gevoelens vond ik. Ze was zo verdrietig om het verlies van haar kind dus dan maar niet omkijken naar de volgende? Of was het omdat het een jongetje was en geen meisje?
Dettie schreef : Ja ze had 3 kinderen verloren, maar het leek of ze alleen maar dat dochtertje verloren had en niet die andere kinderen. Het leek wel of die andere twee niet bestaan hadden. Ik vond het erg dat ze helemaal niet naar haar zoontje omkeek. Alsof ze het niet moest omdat dat het geen meisje was. Wat jij zegt kan ook, dat ze zich niet meer durfde te binden, maar om dan bijna onverschillig te zijn vind ik ook wel ver gaan. Het blijft toch je kind.
Op mij kwam het over dat alles om dat dochtertje draaide en de rest er niet zo toe deed. Misschien zit ik helemaal fout hoor.
Dettie schreef : Wat ik wel bedoelde....natuurlijk is het heel erg als kinderen overlijden, dat is afschuwelijk. Maar ik weet niet goed hoe ik het zeggen moet. Het was toentertijd een wonder als al je kinderen bleven leven. Ik denk dat je toen misschien meer voorbereid was op het feit dat niet al je kinderen volwassen werden.
Als je de stamboom van cavendish zijn familie bekijkt dan kregen mensen 13-14 kinderen en bleven er 6 leven. Bij de geboorte ging al vaak wat mis, of ze leefden een paar dagen. En de kinderziekten: mazelen of waterpokken overleefden veel ook niet. De hygiëne was heel slecht enz.
Dat maakt het niet minder erg maar ik denk dat mensen er wel meer op voorbereid waren dan nu. Het kwam heel vaak voor. Ik hoop dat ik het nu goed zeg.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen