Ik heb dit boek al even uit, en het is inmiddels uitgeleend, dus ik kan het niet even naslaan om te zien hoe het ook al weer precies zat,
maar toch een indruk....
Ik vond het begin verrassend..in die zin dat ik binnen een paar bladzijde een beeld had van zo n vrouw van een ontdekkingsreiziger...stapels boeken en troep opruimend om het huis maar een beetje op orde te hebben voor haar man thuis kwam. Sterk van het boek vond ik dat het mij inderdaad deed realiseren hoe dat was voor die vrouwen toen...mannen jaren van huis, geboortes en sterfgevallen in hun eentje verwerkend, nauwelijks comunicatie, hun zaken zelf regelend tot zo n man ineens weer binnen kwam vallen en alles om hem draaide..
dat zijn toch dingen die je je normaal niet realiseert als je de stoere mannen verhalen hoort of leest.
Maar op de een of andere manier pakt het boek inderdaad niet echt, het blijft een beetje op een afstandje.
Ik las in een recentie dat de hoofdpersoon in het boek wel heel erg dacht en voelde en reageerde en rederneerde als eenvrouw uit de 21ste eeuw,
en dat was wat mij betreft inderdaad wel een beetje waar de schoen wrong..en waardoor ik me toch niet echt identificeerde met de hoofdpersoon.
Tegen het einde van het boek kreeg het verhaal en toch ook de belevenissen van James Cook me toch wel weer in zijn greep, maar ik heb inderdaad ook mooiere boeken van haar gelezen.
ik heb ook zitten denken Sjosque hoe dat nu precies zat met het autobiografische aspekt..uit interviews begreep ik dat ze steeds heel nadrukkelijk zegt dat ze al aan het boek begonnen was voor de dood van haar dochter,
maar het beinvloed haar schrijven toch natuurlijk,
en ik denk ook dat wij lezers het niet los van elkaar kunnen zien...als ik niets van haar geschiedenis had geweten had ik het waarschijnlijk toch anders gelezen. Wisselwerking dus.
Al met al vond ik het toch wel een boeiend boek, zeker de moeite van het lezen waard, maar ik bleef wel de hele tijd denken dat ik net iets miste.
En vooral ook wat dat dan precies was.
Wil