Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Arthur Japin - Vaslav samenleesboek decemb/januari 2011

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39491 door dettie

Soms krijgt men zelfs de indruk dat de nevenfiguren belangrijker zijn dan de titelfiguur.

Ja inderdaad, Vaslav zelf komt niet echt uit de verf ondanks de 'toelichtingen' van die nevenfiguren. Ik zou wel eens een compleet zelfverzonnen boek van Japin willen lezen. Tot nu toe zijn zijn boeken gebaseerd op bestaande figuren: het liefje van Casanova, die Indianenvrouw en nu weer Vaslav. Dat zou niet erg zijn als hij er een historische roman van maakte maar dat gebeurt ook niet. Nu valt het verhaal net steeds tussen de wal en het schip. Het waargebeurde vertelt hij veel te statisch.

Waarom Japin steeds van een bestaand figuur moet uitgaan om er vervolgens van alles omheen te verzinnen... Hij kan volgens mij heel goed een heel verhaal zelf verzinnen. Dat zou beter zijn dan dit halfslachtige gedoe.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39492 door marjo
Ik heb geen moeite met dit halfslachtige gedoe zoals jij dat noemt.

Integendeel zelfs..

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39501 door dettie
Maar vind je het dan niet vreemd dat je het eigenlijke verhaal in feite op internet kunt lezen? Dat was met De overgave ook zo. Als je het verhaal wat te lezen is op internet weghaalt dan blijft er weinig over. Er zit geen fantasie bij.

Juist die Peter is zo boeiend omdat hij compleet verzonnen is. Japin speelt met dat personage en Peter wordt dan ook het enige levendige personage. De overige personages blijven star en gladjes omdat alles omtrent hun al ingevuld was. Japin vertelt bij die personages een bestaand, bekend verhaal wat je overal kunt lezen.

Nou ja, ik weet niet hoe ik het duidelijk moet maken.

Dettie

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39504 door marjo
Maar ik lees die verhalen niet overal, ik lees ze bij Japin!

Dat is toch met andere romans die een kern van geschiedenis in zich hebben ook?

Met 'het negerboek, met 'de ivoren dolk', en ga maar door!

Lees meer
14 jaren 11 maanden geleden #39509 door Lezer100
Ik heb alvast niets vooraf gelezen, wel achteraf, dames. Maar ik kan jullie beider standpunt wel begrijpen. Voorlopig kan ik alvast geen uitspraak doen over andere boeken van Japin, maar door gewoon na te vertellen wat werkelijk gebeurd is, zonder zijn eigen accenten te leggen, boeten de boeken wel aan interesse in. Een uitzondering hierop is het verhaal van Peter. Misschien had Japin zich daar moeten toe beperken. Dat zou een heel ander boek geweest zijn. Misschien lees ik dit gedeelte nog wel eens apart.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42677 door dettie
je kunt luisteren naar het programma De Avonden dat over Vaslav Nijinsky gaat

programma.vpro.nl/deavonden/Dossiers/The...dia:program:12055136

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.505 seconden