Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Franca Treur: Dorsvloer vol confetti (debuut)

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32798 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Maar wel een leuk verhaaltje, dat vond ik dan. Prettig sfeertje.

Ik vind het overigens geen streekroman. Ik denk dat ik zou moeten herlezen, maar even niet...
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32799 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Geen streekroman?

Waarom vond je dat dan wel van Boven is het stil? Toentertijd vond je dat omdat het over het boerenleven ging en was ik daar nogal verbaasd over (vandaar dat ik me het ook herinner).

Dit boek gaat heel erg over het boerenleven, waarom is dit dan geen streekroman? Vertel, vertel...

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32800 door marjo
Ik schreef toen (ik moet zeggen dat er al veel weggezakt is, lastig om dan een goed antwoord te geven) 'een momentopname van een meisje dat balanceert op de grens van haar jeugd en volwassenheid.'

Dàt is blijven hangen, een schets van een meisje dat 'toevallig'(het is niet toevallig, het boek was anders misschien niet geschreven, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet zeggen) op het Zeeuwse gereformeerde platteland opgroeit. Dat platteland is er wel, maar heeft niet de nadruk.

In 'boven is het stil' draait het veel meer om die achtergrond, maar ik zeg daar ook dat 'niet alleen een streekverhaal is'.

Als ik overigens denk aan DE streekroman dan vind ik daar een bepaalde manier van schrijven bij passen die noch Treur, noch Bakker hanteert.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32801 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Dit boek stond hoog in de top tien zag ik .

niet dat dat ook maar iets zegt over de inhoud, maar het vind zijn weg blijkbaar.

Wat voor een debuut sowieso leuk is.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32802 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hee grappig, persoonlijk vond ik dat platteland juist wel heel erg aanwezig. Het melken, het hooien, snel naar huis en daarna helpen bij de koeien. De stier bij de koe en later Kunstmatige Insiminatie.

De bruiloft op de dorsvloer enz.

Voor mij is een streekroman vaak het verhaal van rijke boer of rijke boerendochter die verliefd wordt op een 'arme sloeber'. Familie is er tegen en het geloof speelt ook een enorme rol. Als hij of zij van het verkeerde geloof is, zijn er ook problemen. Dit alles speelt zich af op het platteland.

In dit boek is het verschil dat verteld wordt vanuit een 12-jarig meisje maar voor de rest is er toch veel van een streekroman in. Het kerkbezoek, het eerste vriendinnetje van haar broer die nóg geloviger is. (Haar haar is zelfs nog nooit afgeknipt geweest.) Het neerkijken op de boeren door de stadse mensen enz.

Het klopt ook wel wat je zegt Marjo, dat het over een meisje gaat dat balanceert op de rand naar volwassenheid maar ook dat is niet echt nadrukkelijk aanwezig vind ik. Het is een verhaaltje over een meisje op een boerderij en op het groeien van haar lichaam na is er verder weinig ontwikkeling.

Wat maakt dat het voor jou toch meer dan een verhaaltje is?

(Over 'Boven is het stil' was je aanvankelijk niet zo te spreken lees ik net, stom hè, ik had in m'n hoofd dat je dat erg mooi vond)

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #32805 door marjo
Ik vond Bakker een leuk boek om te lezen, maar geen hoogvlieger. Daar heb ik me vergist.

Tja, hoe kun je boeken vergelijken>? Dat kan dus eigenlijk niet en ik begin er niet aan.

Het is gewoon zo dat ik het 'verhaaltje' van Franca Treur mooi vond. Maar ik kan er nu niet veel meer over zeggen, ik zei al; zou het moeten herlezen.

Tijd voor maken pagina: 0.438 seconden