Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Audrey Niffenegger - De vrouw van de tijdreiziger

Lees meer
21 jaren 1 maand geleden #2852 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Er is wel een heel verschil tussen 'fantasy' en 'fantasie gebruiken''.

In de tijddreiziger worden wel fantasy aspecten gebruikt maar voor de rest is er weinig fantasie gebruikt in mijn ogen. Als je het in chronologische volgorde zet dan zou het waarschijnlijk een saai verhaal opleveren. Als je het goed bekijkt is er een kind dat al jong een man ontmoet die haar helpt met huiswerk enz. Dat meisje groeit op en ze blijft haar hele leven die man zien, raakt verliefd op hem, trouwt met hem, maar die man is veel weg. Maar ze blijft gek op die man! En dan is hij weg en op haar 82e komt ie ineens weer opdagen. Het is eerder het goochelen met tijd dat het een bijzonder boek moet maken maar het verhaal zelf is daar niet sterk genoeg voor.

Ik weet het dit is erg nuchter weergegeven maar zo zie ik het eigenlijk.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 1 maand geleden #2856 door Hendrik
Beantwoord door Hendrik in topic Re: bericht
Dit is duidelijk geen fantasy, er komen geen vreemde wezens als elven en tovenaars in voor. Bij Fantasy moet je meer denken aan LOTR, Harry Potter, etc. Ik houd erg van fantasy. Vaak wordt in fantasy boeken een compleet nieuwe wereld gecreeerd, met eigen volkeren, rassen, geschiedenis, natuurkundige wetten, talen, etc.

levende in de wereld van 'Schaduw van de wind' Carlos Ruiz Zafon.
Laatst bewerkt doorHendrik.

Lees meer
21 jaren 1 maand geleden #2857 door dettie
Nee precies Hendrik. Fantasy is in mijn ogen wat jij zegt en dat is dit boek zeker niet. Het gaat over heel aardse dingen alleen reist het manlijke hoofdpersonage in de tijd en dan nog in de tijd dat hij zelf leeft en een klein stukje toekomst.

Bernadet

Lees meer
21 jaren 1 maand geleden #2859 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Wat jij als bezwaar ziet, is volgens mij precies de kracht van het boek. Niffenegger heeft de chonologie van het boek zodanig door elkaar geschud dat je geboeid blijft lezen (ikke toch!) in een boek dat anders maar saai zou zijn.

Moet een boek perse over vreemde figuren, niet-bestaande wezens, gaan om fantasy genoemd te worden? In welke categorie valt dit dan?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 1 maand geleden #2860 door dettie
Ja ik vind fantasy over elfjes en vreemde wezens enz gaan. Dat is voor mij fantasy en onder deze noemer worden dit soort verhalen ook uitgegeven.

Ik vind de tijdreiziger een boek waar fantasie bij gebruikt is. Niet in het verhaal zelf maar in de uitvoering van het verhaal. In de opzet dus.

Bernadet

Lees meer
21 jaren 1 maand geleden #2861 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
En toch zijn er denk ik ook boeken net als deze, over 'vreemde' dingen, zonder 'vreemde wezens' die onder fantasy valt. Mary Hofman bijvoorbeeld, met 'Stad zonder sterren' of hoe heet het ook weer..Hoe kom je erachter wat voor normen men aanlegt?
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.522 seconden