Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Doeschka Meijsing - Over de Liefde (samenleesboek feb/mrt 09')

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27374 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Dat zat ik ook al te denken, Willeke. Maar zo'n tekst staat toch in zijn geheel opgeslagen en dan kun je toch in één handeling alle Janossen in Jasons veranderen? Maar ik heb er niet echt verstand van.

En ik denk dat dit de eerste verwisseling is, op pagina 62. Het zou me vast opgevallen zijn, na de meldingen hiervoor.
Laatst bewerkt doorberdine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27376 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Dan nog? Wat is het belang van een naam??? Of hij nu oorspronkelijk Janos, Janus of Jason heette... waarom de verandering? Zolang het consequent dezelfde naam is... Nu creëren ze verwarring juist door die naam die soms verandert
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27378 door berdine
Nou, Inge, Janos heeft toch een andere gevoelswaarde dan Jason. Misschien heeft de oorspronkelijke Janos zich tijdens het schrijven ontwikkeld tot een Jason. Janos is een gewone, beetje dikke, Griek. Werkt waarschijnlijk in een Grieks restaurant. Jason is meer een man van de wereld, een luxer type. Tja, en dan moet je de naam wel aanpassen natuurlijk. ;)

Overigens begint het verhaal me eindelijk een beetje te boeien! :shock:

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27379 door Inge
Nou dat hangt er van af he... als je bv een janos gekend hebt...

Je hebt dat met bepaalde namen... Nick en Dean vind ik bv stoere namen bij Didier en Xavier heb ik een beeld van een beetje nichterige mannen en waarom??? Omdat dat 4 personennamen zijn van jongens waarmee ik op school gezeten heb en die door hun karakter en uiterlijk? mijn voorkeur voor namen gekleurd hebben.

En ik wil hier nu niemand mee gaan kwetsen he ik zeg wel dat mijn beeld bij bepaalde namen daardoor gekleurd is.
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27382 door berdine
Dat kan inderdaad Inge, maar het hòeft niet. Ik ken geen enkele Janos, noch een Jason en voor zover ik weet, ook niet van een boek of een film, en toch heb ik daar die beelden bij. Het is ook de klank, en de tijd waarin zo'n naam voorkomt telt evengoed mee (een naam die 40 jaar geleden bijzonder was kan in deze tijd heel gewoon zijn). Die maakt een naam vlot of ouderwets. Ook milieu heeft invloed op de naamkeuze. Dus ik denk dat een naam wel degelijk een objectieve gevoelswaarde heeft. Daarmee wil ik subjectieve gekleurdheid niet uitvlakken, hoor. Ik heb ook namen die mij een negatief gevoel geven, omdat ik toevallig een paar mensen met zo'n naam ken, die ik niet zo mag. Ontmoet ik een nieuw persoon met dezelfde naam, dan kost het me meer moeite om die aardig te vinden. :?

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #27383 door Inge
'k begrijp het helemaal berdine...

Heb jij "De een van de andere" gelezen? Ik krijg het beeld van Bernie of Bernhard daar maar niet goed... Ik zie eerder een accountje dan een stoere detective dus zul je wel gelijk hebben wat betreft dat een naam ook een objectieve gevoelswaarde kan hebben want ik ken maar 1 Bernard en dat is een beer van een vent... dus begrijp ik niet waarom ik bij dit boek het beeld niet goed krijg...
Laatst bewerkt doorInge.

Tijd voor maken pagina: 0.436 seconden