Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Per Petterson: Paarden stelen (samenleesboek oktober 2007)

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19345 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Joanazinha schreef : Ik vraag me af of Trond er na de ontmoeting met Lars nog behoefte aan had om meer te weten te komen.

Nee, dat denk ik niet, anders had hij het wel gevraagd. Het kwam op mij over alsof Trond er al lang genoeg over nagedacht had en voor zichzelf dingen ingevuld had.

Misschien wilde hij ook helemaal niets horen omdat dat misschien teveel zijn rustige leventje wat hij voor ogen had zou verstoren.

Blijkbaar hadden beide mannen geen behoefte eraan. Ze droegen elkaar klaarblijkelijk geen kwaad hart toe, hoewel Lars 'onrustiger' op me overkwam dan Trond.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20343 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik heb het nu ook uit. Mooi geschreven boek! Ik had wel het gevoel dat het niet af was. Een deel van die losse draden had ik toch graag aan elkaar geknoopt gezien. Dat Trond de achtergronden en redenen van het gedrag van de mensen om hem heen niet kan weten, ok, maar de openstaande vragen die hemzelf betreffen, zoals: "Waarom voelt hij zich zo ongemakkelijk t.o.v. zijn dochter?" had hij best mogen beantwoorden.

In beide verslagen viel het mij op, dat er vanuit gegaan werd dat Trond in het oude huisje van zijn vader was gaan wonen. Dat kan niet zo zijn, want dan had Trond Jon als buurman gehad en niet Lars.

Je kunt inderdaad veel zelf invullen, wat niet expliciet wordt gezegd. Ik had op het einde toch iets meer afronding verwacht, het bloedde een beetje dood. Even goed wil ik toch nog wel eens iets anders van Petterson lezen.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20345 door dettie

In beide verslagen viel het mij op, dat er vanuit gegaan werd dat Trond in het oude huisje van zijn vader was gaan wonen. Dat kan niet zo zijn, want dan had Trond Jon als buurman gehad en niet Lars.

Ik kreeg de indruk dat Trond wel in dat huisje was gaan wonen en Lars in een ander huis dan zijn ouderlijk huis (waar Jon was gaan wonen). Dat huis was, als ik het goed onthouden heb, toch een stuk verderop. Maar het kan ook zijn dat Jon helemaal niet meer leefde en Lars er in getrokken was. Maar ik heb het boek niet hier dus kan het niet nakijken.

Dettie

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20346 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Trond had dan toch niet verbaasd kunnen zijn om Lars uitgerekend daar tegen het lijf te lopen? Als Lars daar vroeger al woonde, zou het toch niet gek zijn dat hij daar nog zou wonen? Verder kende Trond toch ook niemand in het dorp? Het was een soortgelijk huisje, maar echt ergens anders.

Ik vind het niet vreemd dat je dat dacht, ik heb het ook even gedacht. Te meer daar heden en verleden nogal door elkaar lopen.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20347 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het is toch wel een idee om dit boek nog eens te herlezen, met al deze vragen.. vaak vallen er dan dingen op hun plek.

Ik had een ander boek van Petterson gelezen, Berdine, over een broer en een zus, maar ik ben even de titel kwijt. Ook goed, dat boek, maar minder indrukwekkend.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20350 door dettie
Dat was Heimwee naar Siberië marjo.

Ik weet alleen dat die Jon in het begin van het boek het meer op ging om naar huis te varen. Ik kreeg de indruk dat Trond en Lars nu heel dicht bij elkaar woonden. Maar misschien haal ik nu twee boeken door elkaar hoor. (Astrid en Veronica is dan dat andere boek)

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.543 seconden