Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Per Petterson: Paarden stelen (samenleesboek oktober 2007)

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19328 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nee maar door de ontmoeting met Lars had hij wel van alles kunnen vragen, toch?

En wat vonden jullie van die hond die de hele tijd maar zat te grommen? Ik verwachtte aldoor dat er iets vreselijks zou gebeuren.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19330 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht

Dettie schreef : Nee maar door de ontmoeting met Lars had hij wel van alles kunnen vragen, toch?

En wat vonden jullie van die hond die de hele tijd maar zat te grommen? Ik verwachtte aldoor dat er iets vreselijks zou gebeuren.

Dettie

Ik vraag me af of Trond er na de ontmoeting met Lars nog behoefte aan had om meer te weten te komen. Ik had wel steeds de verwachting dat er nog van alles moest gaan gebeuren na die ontmoeting, alsof er naar een climax toegewerkt werd, misschien ook door die grommende hond. Toch bleef het allemaal aangenaam, rustig en gebeurde er niets schokkends (meer).

Net als met het bezoek dat zijn dochter aan Trond bracht; daarbij had ik ook steeds het idee dat er veel meer bedoeld werd dan er daadwerkelijk gezegd werd c.q. geschreven stond. Ik had het idee: toe dan, kom er nu maar mee... En weer bleef het kalm en rustig terwijl er op de achtergrond toch naar mijn idee veel duidelijk werd.

Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar ik was ondanks de vele vragen zeer tevreden met hoe het allemaal liep. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Joanazinha
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19334 door Wandelaartje
Beantwoord door Wandelaartje in topic Re: bericht

Dettie schreef : Ik denk ook dat moeder kwam helpen op het land omdat ze dan haar geliefde om zich heen had. Zijn aanwezigheid was waarschijnlijk genoeg om haar een gevoel van troost te geven, haar man had de hele weg naar huis immers gezwegen... hoe kan je dan nog door hem getroost worden?

Maar dat is dan ook meteen weer bijzonder egoïstisch van haar want ze laat wel de kleine Lars, die zijn eigen tweelingbroertje heeft doodgeschoten, de hele dag alleen thuis want pa en moe zijn op het land aan het werk en Jon is verdwenen. Ze gaat alleen in de middagrust even naar huis om hem wat te eten te geven. Onbegrijpelijk voor mij! Welke moeder laat haar kind nu alleen thuis na zo'n gebeurtenis..., dat kind heeft gewoon zijn moeder nodig.

Of wil ze gewoon niet thuis zijn omdat ze de kleine Lars de dood van zijn tweelingbroer verwijt? Springt ze daarom ook niet voor Lars in de bres als Jon terugkomt en gewoon de boerderij inpikt?

Ik blijf maar nadenken over dit boek. Daarom vind ik het ook zo'n geweldig boek, het laat je niet los. Het grappige vind ik ook dat iedereen hier op dit forum inmiddels zijn eigen achtergrondverhaal heeft bedacht. Wat er niet expliciet genoemd staat vullen we allemaal naar ons eigen idee in. Geweldig!

Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.
Laatst bewerkt doorWandelaartje.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19336 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Het grappige vind ik ook dat iedereen hier op dit forum inmiddels zijn eigen achtergrondverhaal heeft bedacht. Wat er niet expliciet genoemd staat vullen we allemaal naar ons eigen idee in. Geweldig!

Ja dat is grappig he..daar schuilt denk ik ook een deel van de kracht van het boek in,

en het leuke is dat als ik voor mezelf spreek ik niet eens in de gaten had wat ik allemaal in aan het vullen was,

tót deze discussie.

Voor mij is dat ook meteen een van de reden dat ik de losse draadjes niet storend vond....ik heb er van alles bij bedacht zodat het klopte.

En doordat er zoveel suggestie gewekt word over van alles en nog wat was dat denk ik precies de bedoeling.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19337 door Joanazinha
Beantwoord door Joanazinha in topic Re: bericht

WilV schreef : En doordat er zoveel suggestie gewekt word over van alles en nog wat was dat denk ik precies de bedoeling.

Wil

Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat! En dus: fantastisch boek, maar daar waren we het met zijn allen al over eens :) .
Laatst bewerkt doorJoanazinha.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #19343 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

wandelaartje schreef : Maar dat is dan ook meteen weer bijzonder egoïstisch van haar want ze laat wel de kleine Lars, die zijn eigen tweelingbroertje heeft doodgeschoten, de hele dag alleen thuis want pa en moe zijn op het land aan het werk en Jon is verdwenen

En Jon is verdwenen omdat hij zich ook al schuldig voelde...

WilV schreef : ik heb er van alles bij bedacht zodat het klopte.

Ja dat is het hem ook, ik denk dat iedereen dat deed. Je maakt zo je eigen verhaal. Inderdaad een fantastisch boek.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.556 seconden