Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Frénk van der Linden - De steniging (debuut)

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20820 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Was het niet zo dat Priscilla eerst van achteren toesloeg en toen hij op de grond lag, op zijn gezicht?

En ja, die seks met haar vader, dat las ik ook tussen de regels. Vette kans dat die baby dus van pa was.

Ik kan me ook niet alles meer precies herinneren, maar ik meen dat Karim haar respecteerde en niet met haar naar bed wilde. Als dat zo is voelde ze zich misschien afgewezen en nam ze wraak. Of was er zodoende geen mogelijkheid om de baby een acceptabele vader te geven. Nu kon ze de baby voor Karims kind laten doorgaan.

Ik denk dat Dennis gewoon een vriend was. Ik heb daar verder niks achter gezocht.
Laatst bewerkt doorberdine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 1 maand geleden #23490 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik ben een paar keer in het boek begonnen en op een of andere manier kom ik niet verder. Elke keer leg ik het weer weg, pak ik weer een ander boek. Ik geef het op. Het boek gaat binnenkort naar Grada.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 3 weken geleden #23659 door dettie
Maak jij nog een verslag Grada? (Moet niet, mag wel) Je zei dat je er mee bezig was.

Ik ben heel benieuwd wat je over dit boek te melden hebt.

Groetjes

Dettie

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25157 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb het nu herlezen, en voor wie nog lezen wil onder de verklapper

v

e

r

k

l

a

p

p

e

r

Ja, Priscilla slaat Karim eerst van achteren en daarna vol in het gelaat met die steen. En als je de tijdbalk volgt zou het kind inderdaad van haar vader kunnen zijn, al ziet ze een toefje zwart haar. Dat zegt weinig. Karim heeft bij die eerste en laatste keer gemerkt dat ze geen maagd meer was, en begon te twijfelen of ze dan wel de juiste vrouw voor hem was. Dat deed de emmer overlopen bij Priscilla, die bij hem een veilige haven dacht te vinden. Die er nu dus niet meer was. Van een waanidee in het hoofd van Priscilla geloof ik nul komma nul!

Dennis was slechts een vriend.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25216 door dettie
Tijdens de uitreiking van de Academia Debutantenprijs werd dit voorgelezen.

De lezers hebben geoordeeld. Zij hebben een, veelal onderbouwde, kritische, goed geformuleerde waardering gegeven van de boeken die zij gelezen hebben.

Ik zal enkele quotes citeren uit de veelheid van lezersoordelen.

Frénk van der Linden, De steniging

· Het heeft mijn kijk op mensen veranderd. Ik beoordeel mensen niet langer meer op hun uiterlijk en voorkomen.

· Net nog iets beter dan Bruidsvlucht. Gegeven heel actueel, maar zo beschreven dat ook een 85-jarige dit een heel mooi boek vindt.

· Jemig, wat een boek. Meeslepend tegen wil en dank. Onwillekeurig op zoek naar de goede afloop maar deze roman is geen sprookje.

· Ongelooflijk goed. Vol vaart, emotioneel. Boeit van begin tot eind. De personen komen tot leven. Taalgebruik soms iets te veel van het goede maar is eigenlijk wel functioneel. Boek had gezien de stroom van onderwerpen wel wat omvangrijker mogen zijn.

· Niet mijn boek; na 104 pag. weg gelegd. Erg verwarrend, vervreemdend.

· In het begin dacht ik: moet dit onderwerp wéér? Maar na het lezen van een hoofdstuk: prima boek! Met steeds weer subtiele aanwijzingen. Verrassend einde! Een aanrader!

· Lekker eigentijds taalgebruik. Continu beelden neergepend. Tempo, ritme, kadans als een passeerbeweging van Amrabat. Alleen, die steen ……..

· Eigentijdse roman (hard) Goed plot.

· Mooi, verrassend verhaal. Goed geschreven. Met veel plezier gelezen.

· Goed geschreven, moderne jeugd.

· Goed geschreven, mooi opgebouwd verhaal, wel een wat erg onwaarschijnlijk plot.

· Vervelend boek vol irritant en vrouwonvriendelijk taalgebruik bijvoorbeeld: onbedaarlijk rustig, tikgeit, tevenzeef, parketting teef enz.

· Ik ben door dit boek enige tijd plezierig beziggehouden. Eenmaal opgeslokt door de jonge hoofdpersoon, met wie ik mij gezien mijn leeftijd niet direct kon verbinden, werd ik gaandeweg verteerd door haar drama en maakte een aangename gang door haar ziel door. Vooral haar detaillisme, haar ijskoude waarneming en de interactie met haar vriendje en familie pakte me bij de keel en doet me denken aan Hofmeester uit Tirza, dat ik later las. Ik kijk uit naar de volgende roman van deze schrijver.

· Prachtige omkering culture-clash, met veel vaart verteld vanuit pov white trash protagoniste.

· Hij kan dus niet alleen goed verhalen uit anderen krijgen, maar ze ook zelf schrijven.

· Wat een indrukwekkend verhaal. De geest van deze nu tijd. Spannend tot de laatste bladzij.

Door de berekeningsformule van de waarderingscijfers van de lezers kunnen we eventueel een ranglijst opstellen van 1 t/m 5, maar dat hebben we nooit gedaan en zullen we ook nooit doen. Het gaat niet om een honderdste seconde, een centimeter meer of minder, een borsthaar verschil. Het gaat om een geheel van persoonlijke waarderingen van deze vijf boeken.

De lezers hebben besloten dat vandaag de Academica DebutantenPrijs en de Academica Award uitgereikt gaan worden aan Marieke van der Pol voor haar roman Bruidsvlucht.

Dettie

Lees meer
17 jaren 9 maanden geleden #25236 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Nou, als je dit leest, dan had dit boek toch gewoon moeten winnen? Zeg nou zelf!
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.507 seconden