- Ontvangen bedankjes 0
Nee, nee, ik bedoel dat biografen feiten presenteren over schrijvers. En zo wordt je bekend met het leven van de schrijver. Het gaat niet om het leven van de biograaf! Dat interesseert mij geen barst.Marjo schreef : Biografen zijn een soort non-fictieschrijvers. Bij uitstek het soort schrijvers die niet hun persoonlijk leven mee mogen laten wegen, vind ik.
Ik neem biografen in zoverre serieus dat ik er van uit ga dat ze hun best doen het leven van degenen wiens biografie ze schrijven zo goed mogelijk te beschrijven, inderdaad zonder daar zichzelf bij te betrekken. De manier waarop ze dat doen zal best beïnvloed zijn door hun eigen leven, maar ze hebben zich te houden aan de feiten.
Ik heb "vertrouwen" in een gewone roman in zoverre dat het allemaal fictie is.
Je kunt nu na het voorval met Ruebsamen niet meer zeggen dat een schrijver dit of dat zo heeft gezegd "omdat hij of zij dit of dat heeft meegemaakt" .Alles is verzonnen, alles komt voort uit het brein van een schrijver, en je weet nooit meer zeker of het misschien op de waarheid berust. Dat doet voor mij niets af aan het genieten van lezen hoor, alleen aan het muggeziften achteraf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen