- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Frits Bernard Hotz is ook zo'n geval en wonderlijke wijze is er een relatie tussen hem en Ruebsamen. Wat is de waarheid? Vermoedelijk komen we daar nooit achter. Toch vind ik het uiterst interessant om in hun biografiën te duiken (wat me ook weer bij Maarten 't Hart brengt en... bij Siebelink). Ze heeft die verhalen (overigens een vorm waar ze beiden uiterst bedreven in waren) niet voor niets geschreven, en Hotz ook niet. Sommige verhalen zijn zo veelzeggend: je kunt ze op zichzelf lezen maar in de wetenschap van voorvallen uit het leven van Ruebsamen dan wel Hotz ontsluit zich een wereld van list en bedrog maar ook van liefde en vertrouwen.Marjo schreef : Ik heb dit boek nog niet gelezen, maar op de vraag of je iets van een schrijver moet weten om het geschrevenen te kunnen begrijpen moet ik alvast reageren. Helga Ruebsamen..zij heeft behalve haar boeken, ook een leven bijeen gefantaseerd (beweert haar familie).
Hoe kun je een schrijver nog vertrouwen na zoiets?
Ik denk dat ik dus niets meer wil weten van een schrijvers persoonlijke leven. Ik wil geen verbanden meer leggen tussen "zelf meegemaakt" en fictief..
Dan neem je biografen ook niet serieus. Een schrijver heeft, net zoals een acteur of een brandweerman, ook een leven naast zijn werk. Dat dit nogal eens in elkaar overloopt is verre van vreemd: je put inspiratie uit het leven. Schrijven is observeren en dat kan binnen persoonlijke kring of ver daarbuiten. Juist dat maakt een biografie zo interessant voor mij. Welke invloed heeft het leven van de schrijver op zijn werk gehad en kunnen wij zijn werk begrijpen door zijn leven te bekijken. In het geval van Gerrit Achterberg zie ik zijn gedichten onlosmakelijk met zijn leven. Veel gedichten had hij niet kunnen schrijven als hij niet had meegemaakt wat hij heeft meegemaakt. Dat maakt mij ook een voorstander van de filosofie van Adorno: over de verbeelding van het kwaad. Zonder ervaring is het juist ongeloofwaardiger. Hertmans vatte dit in een scherpzinnig beeld: je hebt een spiegel waarin je jezelf ziet. Tussen jou en de spiegel is een afstand (stel dat voor als de afstand tussen de lezer en het boek) maar de afstand in het spiegelbeeld is fictief; die bestaat niet (en stel je dat voor als de afstand tussen de schrijver en het boek, dat is de fictie. Los daarvan kun je teksten op zichzelf lezen, wat het heel ontvankelijk maakt en voor sommigen interessanter.Marjo schreef : Dat wéét je dan toch niet: of het list en bedrog, dan wel liefde en vertrouwen is? Je kan een schrijver juist omdat hij/zij schrijver is niet meer op het geschreven dan wel gesproken woord geloven. Zoals je bij een acteur ook niet kunt weten of hij buiten het toneel/ de film misschien ook niet altijd acteert.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen