Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel herlees ik...

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #14495 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Vorige week kreeg ik ineens zin om De Victor Slingeland trilogie van Vestdijk te herlezen. Ik heb inderdaad gisteren deel 1 Het glinsterend pantser gelezen. Hoewel dit nu de vierde keer was, heb ik eigenlijk gisteren pas echt het verhaal tot me genomen. Het zit nu ook veel vollediger verankerd in mijn geheugen. Ik kan het zo repoduceren als ik wil.

Waar ik tot nog tot met het herlezen van romans van Vestdijk achterkom, is dat zijn stijl vaak minder complex is, dat dat ik tot voorkort meende. Dit eerste deel is best makkelijk te lezen. Het was opnieuw een enerverende ervaring. Prachtig hoe schrijver S. (alterego van Vestdijk) het leven met zijn jeugdvriend Victor Slingeland beschrijft. En veroudering van de woorden valt zeer mee, alleen het woord "neen" springt in het oog en hooguit een enkel vreemd woord, maar daar mag een lezer toch niet over vallen. De themathiek is wel complex, maar Vestdijk weet dat helder en duidelijk uiteen te zetten.

Dit eerste deel is ook goed alleen te lezen.

Tenslotte er bestaat ook een tv film van. Daar speelt Thom Hoffmann de dirigent Slingeland en Tamar van den Dop, de 17 jarige Adri Duprez. Andere vertolkers heb ik even niet paraat.
Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15110 door Roel
Nu is ook deel 2 van de Victor Slingeland symfonie uit. Weer sterk. Net niet zo sterk als deel 1, dat weet ik nu 100% zeker, is een absoluut meesterwerk, maar toch daar in de buurt van komend. Deel 1 Het glinsterend pantser is complexer van structuur, verrassender in uitwerkingen, geheimzinniger ook, terwijl in deel 2 heel veel wordt uitgelegd. Open Boek, deel twee dus, bevat wel de zieleroerselen van een vrouw waar je kippevel van krijgt. Tenminste ik wel. Deel 3 zal nu snel volgen. Kan niet wachten met lezen, zo verheug ik me er weer op.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15111 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Roel, elke keer als ik jou zo enthousiast over Vestdijk 'hoor' neem ik me voor dat ik nu toch écht die boeken van hem ga lezen...

en dan gaat de bel weer, de post, met een berg (recensie)boeken. Maar eens... zal het er toch echt van komen, bij deze beloof ik dat.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15112 door Roel
Bernadet,

ik ben echt razendbenieuwd hoe Vestdijk bij je valt! Ik zou Ivoren Wachters als eerste proberen. Heb je meteen een bijzondere Vestdijk roman en eentje die makkelijk te lezen is.

Dettie schreef : Roel, elke keer als ik jou zo enthousiast over Vestdijk 'hoor' neem ik me voor dat ik nu toch écht die boeken van hem ga lezen...

en dan gaat de bel weer, de post, met een berg (recensie)boeken. Maar eens... zal het er toch echt van komen, bij deze beloof ik dat.

Dettie

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15118 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik ben nog altijd bezig in "Ten oosten van Eden", het boek is nu bijna uit.

Het is echt een boek om eens samen te lezen, ik denk dat het heel wat discussie zou oplevereren (maar het is wel een dik boek, ik zit een goed stuk over de 400 pagina's).

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15126 door kim
Beantwoord door kim in topic Re: bericht

Dettie schreef : Roel, elke keer als ik jou zo enthousiast over Vestdijk 'hoor' neem ik me voor dat ik nu toch écht die boeken van hem ga lezen...

Dettie

Ik vind het ook altijd heel leuk om te lezen als iemand heel enthousiast is over boeken (Roel vb. over Vestdijk). Dat maakt mij dan nog meer benieuwd naar die boeken.

'Ivoren wachters' staat dan ook op m'n lijstje!

Groetjes, kim
Laatst bewerkt doorkim.

Tijd voor maken pagina: 0.410 seconden