Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel herlees ik...

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15134 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb stomme getuigen, pastorale en de kellner en de levenden hier staan.

Welke raad je aan Roel?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15153 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hoi Dettie,

Zondermeer Pastorale '43. Dat is een verzetsroman waarvan het instituut voor oorlogsdocumentatie van heeft gezegd dat Vestdijk hiermee het dichtst bij de waarheid is geraakt, m.a.w. de sfeer van vriendschap en verraad zeer goed heeft weergegeven. Heel goed leesbaar en lekker spannend!

Stomme Getuigen is een verhalenbundel. Minder gemakkelijk, meer voor Vestdijk-kenners.

De kelner en de levenden is een waar monument in het oevre van Vestdijk. In de Vestdijk kroniek is hier vroeger een hele serie artikelen over verschenen die de symboliek van de bijbel in de roman onder de loep nam. Een zeer rijke en ook goed vorm gegeven en meesterlijk geschreven roman. Als je voor Vestdijk bent gevallen, ben je verplicht deze te lezen. Hij is trouwens ook heel spannend.

Dettie schreef : Ik heb stomme getuigen, pastorale en de kellner en de levenden hier staan.

Welke raad je aan Roel?

Dettie

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 3 maanden geleden #15154 door Roel
Gisteravond alweer 4 hoofdstukjes in deel 3 "De arme Heinrich" van de Victor Slingeland symfonie van Simon Vestdijk gelezen. Zat er meteen weer middenin. Gewoon prachtig proza, vol met spitsvondige uitdrukkingswijzes. Als je dit leest weet je gewoon dat een meester aan het woord is.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15512 door Roel
De hele Victor Slingeland symfonie is uit. Het was een groot genoegen en ik weet nu dat dit tot Vestdijk's beste werk behoord en dat ik deze cyclus in de toekomst nog vaak ter hand zal nemen.

Al ver opgeschoten in "De redding van Fré Bolderhey" (blz 130), het relaas van een schizofreen. Vestdijk op zijn allerbest, nog kleurrijkere beschrijvingen dan in de Slingeland-symfonie en uiterst humoristisch ook, ondanks de tragiek.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15602 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Ik herlees momenteel de engelenmaker van Stefan Brijs. Het is eigenlijk de eerste keer dat ik een boek zo kort na elkaar een 2de keer lees. Normaalgesproken als ik een boek herlees is het omdat het jaren geleden is en ik niet goed meer weet over wat het nou juist ging.

Deze keer wordt het boek besproken in de bibleeskring.... Ik dacht nou, om er zeker van te zijn dat ik de helft niet vergeten ben lees ik het nog maar eens.... Het valt niet mee..... Als je nog zo goed weet wat er gaat gebeuren dan lees je het boek helemaal anders..... Het is zo spannend niet meer, je bent voorbereid op wat er gebeuren zal,......

Je kunt daardoor beter op details gaan letten maar toch..... De eerste keer is leuker.....

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15605 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik ben niet zo'n herlezer. Héél af en toe herlees ik wel iets.

Heb je niet dat je het verhaal anders gaat zien Inge? Dat je nu dingen opvallen die je de eerste keer niet zag? Juist omdat je het hele verhaal nu kent?

Dettie

die Veronika en Astrid van Linda Olsson aan het lezen is.
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.431 seconden