Hallo Jom,
Romantiek is zo veelomvattend dat het niet definieerbaar is. Het is geen school, geen stroming, geen reeks opvattingen, ook gedachtegoed, zoals ik het zelf vaker noem, dekt niet de lading, het is eigenlijk een verbond van gevoelens en gedachten. Er valt ook zoveel onder, dat het niet op te sommen valt. Daar zit voor mij de rijkdom.
Vroeger dacht ik: harmonie is het licht, de donkerte hoort daar niet bij. Maar de wereld, ben ik achter gekomen zit complexer in elkaar en de duisternis hoort daar zeker bij. Nu is voor mij harmonie het perfecte verbond tussen licht en duisternis. De romantici hebben pogingen gedaan dit perfecte verbond te scheppen. Soms waren ze hierin behoorlijk op weg zoals Novalis in "Heinrich von Ofterdingen", maar verhinderde ziekte gevolgd door de dood, de harmonie. Het probleem bij de romantici is dat er altijd de twijfel meespeelt, die tegelijk weer een zegen is. Twijfel kan een gevaar voor harmonie zijn, maar tegelijkertijd ook scherpte brengen door zaken niet zomaar voor waar aan te nemen, voordat je ze grondig hebt onderzocht.
Ik ben als romanticus altijd al met twijfel door het leven gegaan en dat is niet altijd gemakkelijk, maar het heelft ook veel valsheid onthult, leugens ontmaskert en mij intellectuele en gevoelsmatige rijkdom geschonken.
Romantiek is voor een uitdaging. Een uitdaging van mijn geest, een uitdaging van mijn hart. Romantiek geeft in dat je je grenzen moet verleggen. Natuurlijk zit daar gevaar aan vast, maar het leven zit ook vol gevaar. Hadden we dat gevaar niet, dat zou het leven een ontzettend saaie, onleefbare toestand worden. Romantiek kan mensen over de rand duwen, dat klopt, kijk maar naar al de zelfmoorden onder de romantici in de geschiedenis, die door hun eigen dood weer eigen romantiek in het leven riepen.
Maar het is ook zaak om als romanticus de balans te vinden. Te geloven in je eigen kunnen. Romantisch te zijn met ruggegraat. Die ruggegraat heb ik gekweekt en koester ik nu.
Jom, je zegt "maak er nooit een circus van", maar dan ben je allang te laat want voor mij is het leven een grote kermis of een circus en juist die theatraliteit ervan is weer boeiend, raadselachtig en daarom weer boeiend. Ik vind ook niet dat we raadsels moeten oplossen, we moeten pogingen wagen om ze op te lossen, maar het is beter om ze raadsels te laten. Dat houdt de trivialiteit buiten de deur. Maar de weg die we volgen om raadsels te ontraadselen is de belangrijkste weg omdat we tijdens die tocht zoveel wijsheid tegenkomen of denken dat het wijsheid is (en dat maakt niet uit zolang we maar blijven denken dat het zo is) dat het ons leven oneindig kan verrijken.
Ik heb op het forum bij het thema van deze maand geschreven, hoe zulke zaken als occultisme en dergelijke me fascineren, maar voor mijzelf ben ik tot de slotsom gekomen dat de wereld en de mensen krankzinning zijn, maar dat deze krankzinnigheid mij zo danig fascineert en inspireert dat ik wil leven. Ik leef het romantische aan de betrekkelijk veilige kant, verleg de grenzen in mijn scheppingen, verhalen en muziek; daar stop ik al mijn creativiteit in, daar komt mijn vreugde in het leven uit voort.
Het klopt niet wat je zegt als je simpelweg romantici gaat op splitsen in twee typen. Die bestaan niet. Je ben een romanticus met alles erop of eraan of niet. In iedere echte romanticus zitten alle tegenstellingen, het ying en yang. Definities over romantiek, slaan dood als ze tegen de onbegrensde complexiteit van dit verschijnsel aanlopen. Dat is denk wat het dichts in de buurt komt, romantiek als een verschijnsel, een verschijnsel wat in alle dimensies bestaat, altijd en tegelijk.
En maak je geen zorgen, je hebt me absoluut niet beledigd. Ik wordt gefascineerd door de intellectuele uitdaging die je me in woorden iedere keer aanbiedt.
Dan nog over new age en andere dwaalleren. Maak niet de fout om de ware romantiek hieronder te scharen. New age en vele andere vage theorieen of gedachtegoeden zijn allemaal verwateringen van het complexe en rijke gedachtegoed van de romantiek. Ik probeer in mijn roman, die nog altijd groeit en waar ik al grensverleggende passages (in toestand) de revue heb laten passeren, de romantiek weer op het niveau te brengen van toen, om een antwoord te zijn op de schrikbarende uitholling die onze maatschappij als maar doorgaand ondergaat.
Ik hoor weer van je (excuus dat het zolang duurde, drukte en ook nog korte ziekte kwam er tussen).
groeten,
Roel