Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Nieuw aangeschaft

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3449 door Eric
Beantwoord door Eric in topic Re: bericht
Fantasy koop ik inderdaad, literatuur en spanning krijg ik - gelukkig - vrij vaak toegezonden door uitgeverijen. Vanwege mij werk. Dat zijn de kleine voordeeltjes.... :lol:

Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: www.ezzulia.nl/
Laatst bewerkt doorEric.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3459 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Werk je als recensent Eric? (Nee, ik ben niet nieuwsgierig)

En... nieuw in huis

De thuiskomst van Anna Enquist!!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3464 door Hendrik
Beantwoord door Hendrik in topic Re: bericht
Vanochtend heb ik even een bezoekje gebracht aan 'De Slegte'. Dit is mijn oogst:

Huis te huur: F Bordewijk

Ingebonden verhalenbundel, met 11 surealistische verhalen.

Karakter van F Bordewijk heeft een enorme indruk op mij gemaakt, dus ik heb deze zonder aarzelen gekocht.

Surrealisme en Magisch realisme, is dat niet hetzelfde?

Van magisch realisme kan ik erg genieten, hoewel het misschien een woord is dat te snel gebruikt word.

Ogenblikken in Valois: Hella S Haasse

Boekje over haar leven in een onbekende streek in Frankrijk. Waarin ze onder andere verteld over de geschiedenis van dat gebied.

Glamorama: Bret Easton Ellis

Lijkt me niet zo'n heel goed boek, lijkt me net zo iets als zijn andere boek: American Psycho. Maatschappelijk geangageerd, kritiek leverend door met een vanzelfsprekende toon, schijnbaar zonder een oordeel uit te spreken, een leven te beschrijven.

American Psycho duurde me te lang, te veel oppervlakkige type's die lange vervelende gesprekken voeren, te veel herhaling, als ik genoeg heb gaat hij nog pagina's door.

Maar goed, dit is echt zo'n boek voor als ik te moe ben voor boeken die wat hechter zijn geschreven.

Bernlef's Beste: Bernlef

5 verhalen van Bernlef, die volgens hemzelf zijn beste zijn.

Ik heb nog nooit eerder iets van hem gelezen, maar heb dat wel al een tijd willen doen. Het is een populaire schrijver, dus als ik het niks vind kan ik het boek makkelijk ruilen met iemand.

De eerste leerschool der Liefde: Gustave Flaubert

De titel sprak me aan, daarom heb ik de eerste bladzijde gelezen en daarom moet ik dit boek lezen. ;)

Verder heb ik er nog nooit iets over gehoort, ik ken de schrijver niet en de tekst op de achterflap is nietszeggend.

Maar ja, soms moet je het risico op een miskoop gewoon nemen.

levende in de wereld van 'Schaduw van de wind' Carlos Ruiz Zafon.
Laatst bewerkt doorHendrik.

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3465 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hendrik wat een wereldaankopen heb je gedaan!

Gustave Flaubert is bekend van madame Bovary, misschien zegt je dat wat. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit wat van hem heb gelezen.

En Bordewijk!!! Een van mijn favoriete schrijvers! Ben heel benieuwd hoe dit boek is.

Surrealisme is meer dan het waarneembare

magisch realisme is een richting in de kunst waarin een poging wordt gedaan de werkelijkheid te verbinden met een andere of hogere werkelijkheid, waardoor hallucinerende beelden of droomeffecten ontstaan.

Dus ik denk dat je wel gelijk hebt .

Hella Haasse is altijd goed.

Bret Easton Ellis ken ik niet.

Bernlef heb ik nog niets van gelezen, op een of andere manier schrikt hij me af, net als Vestdijk. waarom? Geen idee.

Zie je wel als je bij De Slegte naar binnen gaat kom je altijd wel met iets naar buiten.

Veel leesplezier en vertel je hoe je ze vond?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3466 door Hendrik
Beantwoord door Hendrik in topic Re: bericht

Bernadet schreef : Gustave Flaubert is bekend van madame Bovary, misschien zegt je dat wat. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit wat van hem heb gelezen.

De titel komt me bekent voor ja, maar ik heb het niet gelezen.

En Bordewijk!!! Een van mijn favoriete schrijvers! Ben heel benieuwd hoe dit boek is.

Surrealisme is meer dan het waarneembare

quote: Nochtans zijn er overkoepelende kenmerken vast te stellen: het enerzijds zo precies en gedetailleerd mogelijk uitbeelden van de motieven of handelingen wordt aan de andere kant licht verbroken door een subtiel vervreemden van de werkelijkheid.(...)gaat men in de literatuur integendeel uit van een niet puur rationeel geordende wereld en poogt men via de literatuur er een tweede, magische dimensie aan toe te voegen. un quote

Dit vind ik zelf wel een aardige definitie.

Meer in mijn eigen ervaring van surrealisme:

Niet alleen meer dan het waarneembare, maar ook het realisme vervreemdend maken door een soort overbelichting van het realisme en het toevoegen van droom-achtige elementen.

Een soort sfeer.

Ja, en dan is voor mij magisch realisme en surrealisme hetzelfde.

Hella Haasse is altijd goed.

Dat is ook mijn ervaring.

Bret Easton Ellis ken ik niet.

Ken je American Psycho ook niet? Is toch een bekent boek. (vooral vanwege de verfilming)

Het boek is wat te gehyped en overschat naar mijn smaak. Heeft voor nogal wat opschudding gezorgt bij de uitkomst. Omdat de hoofdpersoon een lustmoordenaar is, en de schrijver geen stelling neemt in het boek tegen die moorden, maar ze en passant en emotieloos laat gebeuren.

[/quote]

levende in de wereld van 'Schaduw van de wind' Carlos Ruiz Zafon.
Laatst bewerkt doorHendrik.

Lees meer
20 jaren 11 maanden geleden #3489 door Eric
Beantwoord door Eric in topic Re: bericht

Bernadet schreef : Werk je als recensent Eric? (Nee, ik ben niet nieuwsgierig)

Ik "werk" als recensent voor www.crimezone.nl maar ben ook nog eens werkzaam als manager voor de grootste boekhandels van Nederland. Krijg dus redelijk wat boeken.... :D

Ik klaag dan ook niet. ;)

Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: www.ezzulia.nl/
Laatst bewerkt doorEric.

Tijd voor maken pagina: 0.491 seconden