Inmiddels ook weer een aantal boeken uitgekregen.
Interessant:
Tijger, tijger van Margaux Fragoso
Ik vond dit een heel boeiend autobiografisch boek over een meisje dat van haar zevende tot haar 22-ste iets met een pedofiel heeft. Je ziet hoe het een en ander functioneert en hoe ze gemanipuleerd wordt. Dat het gezin waar het meisje in opgroeit ook niet bepaald normaal functioneert, maakt het allemaal dramatischer. De moeder heeft psychische problemen, waarvoor ze regelmatig opgenomen wordt. Tegen het einde van het boek blijkt dat ze zelf ook misbruikt is, maar dat er in het gezin waar ze in opgroeide niet over gepraat kon worden. De vader van het meisje is ook een wat vreemde figuur, die ook voor het huishouden opdraait, omdat z'n vrouw dat niet doet. Verder is hij nogal macho en heeft hij de neiging om te veel te drinken. De pedofiel wordt in dit boek niet echt als een monster afgeschilderd, hoewel het een en ander ook beslist niet geromantiseerd wordt. Je ziet echt hoe het meisje wordt meegezogen. Aan de ene kant vind ze de aandacht die ze krijgt misschien wel prettig, omdat haar ouders haar die aandacht niet geven, maar aan de andere kant gebeuren er ook dingen die ze niet leuk vindt.
Boeken waar ik minder over kan zeggen:
Adriaan van Dis - De wandelaar
Anne Holt - Mevrouw de president
Mo Hayder - De behandeling
Momenteel lees ik:
David Vann - Legende van een zelfmoord
Ook een mooi boek, maar in zekere zin wat tragisch. De vader van de hoofdfiguur is een tandarts, die kennelijk meent dat hij iets mannelijkers moet doen. Hij probeert het als visser, maar dat wordt geen succes. In het deel dat ik nu lees en dat eigenlijk de hoofdmoot van het boek vormt, is hij met z'n zoon, die een jaar of 12 a 13 is, op een eiland, waar hij een aantal maanden wil doorbrengen. Echt goed gaat dat allemaal niet. De man is niet echt handig en op een gegeven moment verwoest een beer een groot deel van de inventaris van de hut. De man blijft echter van mening dat ze het op het eiland moeten redden en wil niet terug (waarom is niet echt duidelijk, maar ik vermoed omdat hij dan het gevoel heeft mislukt te zijn). De man ligt 's nachts regelmatig in bed te huilen, wat z'n zoon wel hoort. De zoon wil eigenlijk het liefste terug naar huis, maar z'n vader haalt hem over om te blijven. Op een bepaald moment valt de man ook van een berg, een valpartij die hij overleeft. Ergens heb je een beetje het gevoel dat het geen echte val is. De vader heeft ook wat problemen met vrouwen. Hij is gescheiden van de moeder van de zoon en ook met z'n tweede vrouw lijkt de relatie niet helemaal goed te zijn. Je krijgt de indruk dat de man iets anders wil zijn dan hij is. Het lijjkt er op dat hij een "echte" man wil zijn, met een soort pioniersgeest, die alles zelf kan doen, jagen, vissen, een hut bouwen en wat al niet meer.