Soms gaat dat wel op, maar soms voel ik me zo bij het leven van de hoofdpersonen betrokken, dat ik graag zou weten hoe het verder met ze gaat.
Net uit:
Riikka Pulkkinen - De grens
Een indrukwekkend boek over een vrouw van 53 wier man Alzheimer heeft en in een instelling woont, en een meisje van 16 dat een verhouding krijgt met haar leraar. De vrouw heeft haar man ooit beloofd dat ze hem zal doden als het te slecht met hem gaat, maar het lijkt haar toch niet te lukken. Het meisje is het nichtje van de vrouw. Het boek is geschreven vanuit 4 personen. In de eerste plaats hebben we Anja, de vrouw, die docente op een universiteit is. Dan hebben we Mari, het meisje van 16, dat hoge cijfers op school haalt, waaronder een 10 voor Fins. Vervolgens hebben we Julian, de leraar Fins waar het meisje verliefd op wordt en die ook verliefd wordt op het meisje. De laatste persoon is Anni, het 6 jaar oude dochtertje van de leraar. Dan zijn er nog wat bijfiguren, zoals de moeder van Mari, de vrouw en andere dochter van van Julian, de vriendin van Mari en het vriendinnetje van Anni. Anja krijgt ook nog contact met een man wiens moeder in de instelling zit.
Mari heeft de neiging om in zichzelf te snijden. Ze laat zich in het begin een beetje meeslepen door haar vriendin, die veel volwassener lijkt te zijn, of liever gezegd die wat brutaler is. Eigenlijk doet die vriendin zich ervarener voor dan ze is en op het moment dat Mari een verhouding blijkt te hebben met haar leraar, is ze wel een beetje jaloers. De leraar weet niet goed wat hij met de verhouding aan moet. Aan de ene kant geniet hij er van, maar aan de andere kant voelt hij zich ook schuldig. Hoewel z'n vrouw van niets lijkt te weten, ontstaan er toch wat spanningen in het huwelijk. Het lukt hem echter maar niet om een einde aan de verhouding te maken, te meer daar Mari de neiging heeft zich aan hem op te dringen. Daar komt dan ook nog bij dat de moeder van Mari achter de verhouding komt. Uiteindelijk komt het boek tot een wat dramatische climax, als Mari zelfmoord wil plegen.