Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36080 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht
Osho, Als de schoen past (de essentie van tao).

De essentie van tao is 'wat makkelijk gaat, is goed', en dit is het uitgangspunt van dit boek, dat probeert deze Oosterse levensvisie op een begrijpelijke manier uit te leggen (aan de hand van een aantal leerverhalen van taomeester Tswang Tse).

Lezer100

<t>Lezer100</t>
Laatst bewerkt doorLezer100.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36082 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Sorry als ik er naast zit, maar ik kan me niet voorstellen dat gezegd wordt dat de essentie van tao is dat 'wat makkelijk gaat, goed is'.

Dat zou al te makkelijk zijn :D

Volgens mij wijst Tao de weg en die kun je op verschillende manieren bewandelen natuurlijk. bijv. Altijd in haast en daardoor niets zien of allen op de toekomst of verleden gericht zijn en daardoor het heden niet meemaken. Of heel star zijn, niet openstaan voor gedachten van andere mensen. (De meester leert van de leerling en andersom)

Tao is het bewust leven in het hier en nu op een ontspannen manier. Tao wijst hoe je op die manier het (levens)pad kan bewandelen.

Maar correct me if I am wrong! Ik heb het zo begrepen maar kan er helemaal naast zitten.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36083 door Lezer100

Dettie schreef : Sorry als ik er naast zit, maar ik kan me niet voorstellen dat gezegd wordt dat de essentie van tao is dat 'wat makkelijk gaat, goed is'.

Dat zou al te makkelijk zijn

Volledig mee eens, Dettie, ik kan daar niet meer over kwijt dan dat dit zo op de achterflap vermeld staat. Tao is zeker meer dan 'maak het je gemakkelijk, dan is het goed'. In dit boek gaat het in de eerste plaats over het 'ego', en het belang van de natuur, uitgelegd aan de hand van een aantal verhalen (lengte meestal niet langer dan 1 bladzijde). Misschien, heel misschien, maak ik wel een korte recensie, maar dan pas na een tweede lectuur.

Lezer100

<t>Lezer100</t>

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36085 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Oh als je dat zou willen doen dan heel graag die recensie Lezer100. Makkelijk zal dat niet zijn want Tao is haast niet uit te leggen.

Ik heb een paar jaar geleden een cursus gedaan waarbij de teksten van Lao Tse besproken werden en daar werd al gezegd zo gauw Tao, Tao genoemd wordt dan is het al geen Tao meer. En ga daar dan maar eens een recensie over schrijven!

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36088 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Komt het niet vooral op accepteren aan, en dat dan niet lijdzaam?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36090 door Lezer100

Marjo schreef : Komt het niet vooral op accepteren aan, en dat dan niet lijdzaam?

Accepteren maakt er zeker deel van uit, maar zoals Dettie zegt, Marjo, tao is niet zo eenvoudig te omschrijven. Zeggen dat iets tao is, is eigenlijk al zeggen dat dit niet zo is. Wat tao zeker niet is, is een religie. Wel een levensvisie. Ik lees wel eens graag een boek van Osho, als ik iets over oosterse spiritualiteit wil lezen, omdat hij de meest ingewikkelde thema's vrij verstaanbaar kan overbrengen, en dit zelfs aan westerlingen.

Lezer100

<t>Lezer100</t>

Tijd voor maken pagina: 0.550 seconden