Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Momenteel lees ik.....

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36299 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Vind het wel een boek voor jou. Ik moest al aan je denken.

En je leest er zo doorheen.

Ik probeer je tot het boek te verleiden, dat moge duidelijk zijn, grijns.

Leuk dit soort boeken die én makkelijk lezen én je een schat aan informatie geven over Barcelona, de middeleeuwen, de gebruiken, de omstandigheden etc etc.
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36300 door mira
Beantwoord door mira in topic Re: bericht
Wil schreef:

Ik lees "de Kathedraal van de zee"van Ildefonso Falcones.

Heerlijk leesboek. Speelt zich af in de middeleeuwen in Barcelona. Barre tijden, vooral als je in de onderklasse geboren werd, en als je dan óók nog eens als vrouw geboren werd was je helemaal mooi klaar.

'Heerlijk leesboek', dat klinkt veelbelovend.

Maar los van dit soort schokkende feiten een heerlijk boek over Barcelona, en de levensgeschiedenis van een vader, zijn zoon en een vriend van zijn zoon. Voor liefhebbers van historische romans die lekker lezen een absolute aanrader

Een familiegeschiedenis lijkt me tijdloos, de vrouwenstrijd ook, en Barcelona is een heerlijke stad.

Ildefonso Falcones, zo'n mooie naam, om te proberen te onthouden, en om in het oog te houden.

mira
Laatst bewerkt doormira.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36301 door WilV
Ik ben nog aan het lezen, dus misschien moet ik nog terug komen op mijn enthousiasme, maar tot nu toe is het veelbelovend.

Ik krijg ook meteen zin om naar Barcelona te gaan, de kathedraal waar het om gaat staat daar nog gewoon.

Ik ben nu aan het lezen hoe die gebouwd is, letterlijk steen voor steen op mensenruggen gedragen, en de sluitsteen van 6000 kilo door mensenkracht omhoog getakeld.....

als je dan voor zo'n kathedraal staat kijk je daar toch net even anders naar volgens mij.

Groetjes

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36302 door mira
Beantwoord door mira in topic Re: bericht
Ik dacht eerst dat dit ging over de beroemdste kathedraal in Barcelona, Sagrada familia, van de architect Gaudi, maar neen, da's toch niet middeleeuws. Over welke kathedraal gaat het dan wel?

Of is er toch een verband?

mira
Laatst bewerkt doormira.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36303 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Het gaat over de Santa Maria del Mar zie:

nl.wikipedia.org/wiki/Santa_Mar%C3%ADa_del_Mar

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #36304 door WilV
Ja.. precies, dat is 'm, dank je wel voor de link.

De eerste vermelding van een kerk van 'Santa María van de Zee' dateert uit 998. De bouw van de huidige kerk werd gestimuleerd door de geestelijke Bernat Llull, die in 1324 benoemd was tot aartsdeken van de Santa María. Bouwarbeiders begonnen het werk op 25 maart 1329, nadat de eerste steen was gelegd door koning Alfons IV van Aragon, wat middels een gedenkplaat aan de kerk herdacht wordt. De verantwoordelijk bouwmeesters waren Berenguer de Montagut en Ramón Despuig, die de eerste na diens dood opvolgde. In 1350 was een groot deel van de ommuring gereed.

Deze bouwmeesters komen er inderdaad in voor. Al wist ik nog niet dat de eerste dus binnenkort dood gaat :)

De kerk werd als het ware over de oude kerk gebouwd, en centraal in het hele verhaal én in de kerk staat Sante Maria, het Mariabeeld van deze kerk.

Leuk dat bij de link ook nog een vermelding van het boek staat.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.532 seconden