- Ontvangen bedankjes 0
Ik ben het met Manja eens dat een geschreven boze brief zeker langer blijft nawerken, en dat maakt het er zeker niet gemakkelijker op om daarna de mogelijk ontstane spanning terug naar normaal te brengen.manja schreef : Ik zat nog even te denken of in drift gezegde misplaatste woorden harder aankomen dan geschreven,maar zelfs dat niet.
Over in een opwelling gezegde dingen,kun je hoe naar ook, later je excuses aanbieden.
Maar schrijf/krijg je een vuile/valse brief, daar doe je langer over en kun je zelfs wel geschreven,bij nader inzien niet versturen.(wat door de email toch wel al sneller gebeurt dan bij een geschreven brief,dan kun je je zelfs nog bedenken onderweg naar de brievenbus).
Mijn antwoord is dus nee.
Die gemene brief beklijft veel langer, heeft een diepere waarde. Althans bij mij gesproken woorden kun je in elkaars gezelschap afzoenen ,weer nader tot elkaar brengen,maar de hatelijk geschreven dingen……
Het antwoord geschreven,gaat verder dan gesproken.
Maar is het een definitie?
Kun je er Q.E.D onderzetten,ook dat niet!
Het kan per situatie en verstandhouding verschillen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Een nadeel is dat bij gesproken taal veel van het toeval afhangt. Je hebt tijd nodig om een aantal gedachten die bij je opkomen te ordenen, te selecteren en te formuleren. Vaak is de tijd te kort en heb je iets gezegd, wat je eigenlijk niet bedoelde, onvolledig was en onhandig geformuleerd. Daar komen veel misverstanden uit voort. Bij een praatshow of interview op TV wordt vaak vantevoren een en ander goed doorgesproken. Goede redevoeringen zijn meestal vooraf op papier gezet en geoefend. Spontaan spreken en improviseren is voor veel mensen erg moeilijk.Rutger schreef : Een voordeel dat gesproken taal heeft (zowel in positieve als in negatieve zin) is dat het kan kracht bijgezet worden met lichaamstaal.
Manja schreef : De discussie volgend en gedeeltelijk zelf voerend,constateer dat er boven staat.Het verschil tussen Proza en Poezie,maar dat we het alleen
hebben over het verschil tussen het GESCHREVEN EN GESPROKEN WOORD.
Niets mis mee overigens.
Manja
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen