- Ontvangen bedankjes 0
:Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
PieterW schreef : Het is een goede oplossing, Dettie, ik heb er vrede mee. Maar hoe krijgen we de prozaliefhebbers hier naar toe?
Hieronder het citaat van Fernando Pessoa over proza en poëzie"
"Ik verkies het proza als kunstvorm boven de poëzie, waarvan de eerste reden persoonlijk is want ik kan slecht gedichten schrijven. De tweede daarentegen is algemeen en is-dunkt mij- geen schaduw of vermomming van de eerste. Het is dus alleszins zinvol om die uiteen te zetten, want ze raakt aan de innerlijke betekenis van de waarde die kunst heeft.
Ik beschouw poëzie als een tussenstadium, een overgangsvorm van muziek naar proza. Net als muziek wordt poëzie ingeperkt door wetten van ritme,die, al zijn het niet de wetten van het regelmatige vers, altijd bestaan als richtlijnen, dwingende regels en automatisch beperkende en keurende bepalingen. In het proza spreken we vrijuit. We kunnen muzikale ritmes opnemen en desondanks denken. We kunnen poëtische ritmes opnemen en daar toch buiten blijven. Een toevallig versritme verstoort het proza niet; een toevallig prozaritme laat het vers struikelen."
Uit: Fernando Pessoa Het boek der Rusteloosheid pag. 251
Ik verzoek iedereen die mee wil discussiëren ook het citaat over gesproken en geschreven woord boven aan deze pagina te lezen en de bijdragen van Manja en de overige daaronder.
Pieter
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen